saffture

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زعفران ، طلای سرخ رنگ ، گیاهی کوچک با گلبرگ های بنفش رنگ است که دارای خواص غذایی و دارویی بسیاری می باشد. تولید و کشت این گیاه در ایران بیشتر در استان های خراسان و فارس رایج می باشد و به دلیل تنوع بالا در طراحی و بسته بندی آن ، برای صادرات و فروش عمده به مشتریان خارجی نیز استفاده می شود.

۵ نوع بسته بندی زعفران در ظروف پلی کریستال ، فلزی ، چوبی ، کاغذی و مقوایی و همچنین پاکت ها انجام می شود. هر یک از این مدل بسته بندی زعفران مزایای خاص خود را دارد؛ اما به صورت کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✓ محافظت از محصول و تسهیل در حمل ونقل
✓ وجود وزن های مختلف در بسته بندی زعفران
✓ تنوع بالا برای پخش در بازار داخلی و خارجی
✓ تنوع انتخاب بالا با توجه به قیمت های گوناگون
✓ طراحی های مناسب برای اندازه ظرف و فضاگیر نبودن آن
✓ برندسازی محصول و حفظ کیفیت آن
✓ فراهم کردن برچسب اطلاعاتی بر روی ظروف بسته بندی زعفران

  1. ظروف پلی کریستال بسته بندی زعفران

    این نوع مدل بسته بندی زعفران به دلیل مستحکم بودن و مقاومت بالا ، وزن کم و شفافیت ظرف آن در انتخاب مشتریان ترجیح بیشتری دارد. البته عالی ترین و اقتصادی ترین مدل (با توجه به کیفیت بالای آن) از انواع بسته بندی زعفران نیز محسوب می‌شود. البته قیمت این محصولات ارزان نیست؛ بنابراین به دلیل قیمت بالایی که برای این نوع ظروف بسته بندی زعفران در مقایسه با سایر انواع بسته بندی ها تعیین می‌شود ، برخی از مشتریان را منصرف کند.

    ظروف پلی کریستال در حجم های مختلف طراحی و ارائه می شود. این تنوع شرکت بسته بندی زعفران ، حمل و نقل و صادرات آن را راحت و سریع کرده است. به گونه ای که این نحوه بسته بندی و قوطی های مدرن با طراحی جذاب و مناسب توانسته است در فروش بیشتر محصولات تأثیرگذار باشد. این نوع بسته بندی بسیار عالی و کاربردی می باشد؛ اما اگر بخواهیم معایب این مدل را ذکر کنیم ، تنها به قیمت بالا و گران بودن آن در نظر مشتریان می توان اشاره کرد.

     

    1. ظروف شیشه ای زعفران

      یکی دیگر از انواع بسته بندی زعفران ، ظروف شیشه ای است. این ظروف در بین مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارد. اما مواردی نظیر وزن بالا و شکنندگی ضعف های بزرگی برای این ظروف محسوب می‌شوند.

      مزایای ظروف پلی کریستال در قیاس با ظروف شیشه ای

      ظروف پلی کریستال به نوعی جایگزین ظروف شیشه ای محسوب می‌شوند. به طوری که زیبایی ظروف شیشه ای را دارند و در عین حال معایب این ظروف در آنها دیده نمی‌شود. در زیر به مزایای ظروف پلی کریستال زعفران نسبت به ظروف شیشه ای اشاره می‌کنیم:

      ✓ وزن کمتر
      ✓ شکنندگی کمتر
      ✓ قابلیت بسته بندی ثانویه ساده تر
      ✓ سهولت بیشتر در حمل و نقل
      ✓ قیمت ارزان تر
      ✓ سهولت چاپ
      ✓ و …

    2. ظروف فلزی بسته بندی زعفران 

      یک نوع بسته بندی لاکچری زعفران ، فروش آن در ظروف فلزی خاتم می باشد. این نوع بسته بندی در سایزهای مختلف طراحی شده است. هر یک از مدل های ظروف فلزی با ابعاد مختلف خود مشتریان خاص خود را دارد و این نوع ظروف بسته بندی زعفران جزو پرفروش ترین و عالی ترین نوع بسته بندی می باشد.

      طراحی خاص این ظروف فلزی که همراه با نقوش ایرانی می باشد ، قدمت فرهنگی ایرانیان را نمایش می دهد که می تواند نظر و توجه مشتریان را جلب کند. قیمت این نوع بسته بندی لاکچری زعفران با توجه به سایز و اندازه ظروف فلزی تعیین می شود. اما باید بگوییم که به دلیل جنس و کیفیت بالای این نوع ظرف بسته بندی زعفران ، برای صادرات و فروش به مشتریان خارجی از این ظروف استفاده می‌شود.

       

    3. ظروف کاغذی و مقوایی بسته بندی زعفران

      قدیمی ترین و رایج ترین مدل از انواع بسته بندی زعفران ، به صورت پاکت مقوایی بوده که قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. شرکت صدف پک از کاغذ های گلاسه 250g برای تولید این پاکت ها استفاده می کند. این نوع بسته بندی به عنوان پوشش ظروف پلاستیکی زعفران نیز استفاده می‌شود. سایز و مدل های این پاکت های بسته بندی زعفران تنوع بالایی بسیار بالایی هم دارد؛ تولیدکنندگان زعفران می‌توانند بر حسب نیاز از انواع این پاکت ها استفاده کنند.

      این مدل بسته بندی زعفران بیشتر برای فروش داخلی و خرده فروشی رایج است. اندازه های مختلف این مدل و راحتی آن و همچنین قیمت مناسب و صرفه اقتصادی این بسته بندی باعث انتخاب برتر آن از سوی مشتریان داخلی شده است.

      قیمت این نوع بسته بندی نیز با توجه به سایز و اندازه پاکت و مدل مورد نظر سفارش دهنده متفاوت می‌باشد. اما می‌توان گفت که در مجموع قیمت این مدل بسته بندی زعفران اقتصادی و به صرفه است.

      پاکت های بسته بندی زعفران هم به صورت چاپ عمومی برای فروش زعفران و هم به صورت چاپ اختصاصی برای ثبت برند شرکت شما صورت می‌گیرد.

      شاید بتوان گفت به دلیل سادگی و بسته بندی معمول این پاکت ها امکان صادرات و معرفی در سطح گسترده و بین المللی را نداشته باشد. چرا که با کوچکترین ضربه ای حالت بسته بندی خود را از دست می دهد و حتی ممکن است که به زعفران ها آسیب زده و آن ها را خرد کند. به همین دلیل محدودیتی که در مورد محافظت از زعفران و حفظ کیفیت آن برای حمل و نقل دارد ، از نقاط ضعف اصلی این نوع  بسته بندی زعفران می باشد.

       

      1. پاکت لمینت زعفران

        یکی دیگر از انواع بسته بندی زعفران پاکت لمینت است. این پاکت ها از کاغذ های گلاسه تولید می شوند و در ابعاد محتلفی قابل عرضه هستند. با پوششی که روی کاغذ ایجاد می‌شود ، مقاومت این پاکت ها افزایش می یابد. پاکت های لمینت زعفران در مدل ها و سایز های مختلف با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می‌گردد.

      2. بسته بندی های ترسبافان

        سلفون ترس از موادی تولید می‌شود که به دلیل نوع جنس و قابلیت بالای چاپ در صنایع غذایی و نیز صنایع بهداشتی کاربرد دارد. بسته بندی ترسبافان قابلیت بالایی کشش و مقاومت مناسبی دارد و قدرت مقابله بسیار خوبی در مقابل رطوبت از خود نشان داده است. بنابراین کمک زیادی به خشک نگه داشتن زعفران می‌کند.

         

      3. پک مخملی و چوبی زعفران 

        شرکت صدف پک این نوع ظروف را که حاوی قسمت محافظ چوبی یا مخملی و ظرف اصلی زعفران می‌باشد ، با طراحی زیبا و مشتری پسند ارائه می‌دهد. این نوع بسته بندی زعفران قابلیت حک کردن نام و لوگوی شرکت تولیدکننده زعفران را دارد و برای زعفران صادراتی نیز مناسب است.

         

      4. پک های چوبی و مخملی زعفران در سایزها و مدل های گوناگونی تولید می شود و به همین دلیل قیمت هر یک با توجه به نوع آن می تواند متفاوت باشد. معمولاً این نوع ظروف بسته بندی زعفران به دلیل طراحی خاص آن به عنوان کادو و سوغاتی در میان اکثر افراد رایج شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

         

       
    4. منبع: صدف پک
  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

ظروف زعفران در جنس ها و حجم های متنوعی تولید می شوند. یکی از ظروف زعفران محبوب در بازار بسته بندی زعفران ، ظرف پلی کریستال زعفران است.

ظرف کریستالی زعفران که در ایران با نام ظرف کریستالی صدف معروف است برای اولین بار در شرکت صنایع پلاستیک صدف توس با نام تجاری صدف پک تولید و به بازار عرضه شد.

نام صحیح این ظرف ، ظرف پلمیری زعفران است. در تولید این نوع ظرف زعفران ، از پلی اتیلن و ترکیب آن با سایر مواد لازم استفاده می شود. این ظروف به دلیل شفافیت بسیار بالا و تفاوت کیفی بالای آن با ظروف پلاستیکی زعفران ، به ظرف کریستالی زعفران معروف شده است.

این ظروف به دلیل شفافیت بالا مورد توجه زیادی قرار گرفته است. این ظرف ها پس از ورود به ایران، توسط شرکت صدف پک ارتقا یافته و در طرح های متنوع و حجم های مختلف به بازار عرضه شده است.

این ظروف به دلیل ظاهر کریستالی ، شفافیت بالا و مقاومت مناسبی که نسبت به ظروف شیشه ای زعفران و ظروف پلاستیکی دارند ، در بازار زعفران ، با نام ظرف پلی کریستال یا ظرف کریستالی زعفران شناخته می شود. ویژگی های اصلی این ظروف عبارتند از:

  • شفافیت بالا نسبت به ظروف پلاستیکی
  • کاربرد پذیری بالا به دلیل شفافیت
  • ایجاد ارزش افزوده بالا روی زعفران
  • وزن نسبتا کم این ظروف

مهمترین نکات در خرید ظرف کریستالی زعفران

اگر قصد خرید ظروف کریستالی زعفران به منظور آماده سازی زعفران برای صادرات یا حضور در بازار داخلی زعفران را دارید به نکات زیر توجه کنید:

ظرف کریستالی مرغوب

کیفیت یک ظرف کریستالی زعفران از جنبه های مختلفی قابل بررسی است.

مرغوبیت ظرف پلی کریستالی از منظر سلامت

اولین نکته در نگهداری هر نوع ماده غذایی عدم تاثیر منفی روی محصول در گذر زمان است. شیوه نگهداری زعفران ایجاب می کند که ظرف زعفران مورد نظر، برای نگهداری طولانی مناسب باشد.

بسیار اهمیت دارد که ظرف کریستالی زعفران از موادی تهیه شده باشد که با مرور زمان و اشاعه مواد شیمیایی به کیفیت زعفران آسیبی وارد نشود. شما می توانید با مطالعه مقاله ویژگی های بسته بندی صادراتی زعفران اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت این امر بدست آورید.

واحد توسعه و تحقیقات( R&D) شرکت صدف پک با دستیابی به فرمول ادتیوهای FOOD GRADE خاص استایرن جهت افزایش درخشندگی و شفافیت ظروف پلی کریستال موفق به تولید محصولات نهایی خود با ویژگی های منحصر بفرد شده است.

مرغوبیت ظرف پلی کریستالی از منظر زیبایی

زیبایی ظرف کریستالی زعفران از چند منظر قابل بررسی است:

  • عدم وجود موج در بافت پلی اتیلن ظرف کریستالی
  • عدم وجود تم رنگی در زعفران
  • خط دوخت در قالب گیری ظرف کریستالی

کیفیت پلی اتیلن استفاده شده در تولید ظروف کریستالی زعفران و نیز ترکیبات دیگری که در آن بکار میرود اهمیت بالایی دارد.

استفاده از مواد نا مرغوب در تولید ظرف کریستالی می تواند روی جنبه های زیبایی آن اثر منفی بگذارد.

به این منظور شرکت تولید کننده ظروف بسته بندی زعفران می بایست در تولید ظروف کریستالی زعفران موارد زیر را رعایت کند:

  • تهیه مواد اولیه مرغوب
  • استفاده از قالب های بی نقص چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ طراحی
  • استفاده از دستگاه های تزریق دقیق و به روز
  • استفاده از آزمایشگاه های دقیق به منظور تولید ترکیب موارد ظرف کریستالی
  • استفاده از پرسنل متخصص در فرآیند تولید

اگر شرکت تولید کننده ظروف بسته بندی زعفران دقت کافی در نسبت ترکیبات را رعایت نکند و یا در فرآیند تولید، توجهی به ایزوله بودن محیط کارخانه نداشته باشد، ممکن است ظرف مورد نظر در هر کدام از موارد موثر در زیبایی یا سلامت با مشکل مواجه شود.

به طور مثال به تصویر زیر دقت کنید. در تولید ظرف کریستالی سمت چپ ، به دلیل عدم توجه کافی و یا عدم وجود دانش کافی در ترکیب مواد ، شفافیت کافی وجود نداشته و یک تم آبی رنگ در آن مشخص است. ظرف کریستالی سمت راست ، محصولی است که در کارخانه تولیدی صدف پک تولید شده است.

به رفله های نوری سیاه در ظرف کریستالی در هر دو نمونه دقت کنید. رفله های دقیق مشخص کننده میزان شفافیت محصول است. همینطور که می بینید هیچ رنگی در بافت ظرف کریستالی تولید شرکت صدف پک وجود ندارد.

در چه زمانی از ظروف کریستالی زعفران استفاده نکنیم؟

ذکر این نکته ضروری است که استفاده از ظرف پلی کریستال زعفران شرایط خاصی دارد.

به دلیل اینکه یکی از عوامل موثر در حفظ کیفیت زعفران ، جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به زعفران است، لازم است در خرید ظرف کریستالی زعفران به این امر توجه کافی صورت گیرد.

بنابراین در مواقعی که تابش نور آفتاب اجتناب ناپذیر است، یا از ظروف دیگری استفاده کنید و یا آنها را در کارتن مادر نگهداری نمایید.

البته این امر در شرکت صدف پک ، با تولید بسته بندی کارتنی برای هر ظرف تا حدود زیادی مرتفع شده است.

انواع ظروف پلی کریستال زعفران

همانطور که گفته شد، ظرف پلی کریستال زعفران در ایران برای اولین بار توسط شرکت صدف پک در ایران تولید شد. این شرکت توانسته است پس از شروع تولید این ظروف ، بیش از ۳۰ نوع ظرف کریستالی زعفران و خشکبار را طراحی و تولید نماید.

طراحی از این منظر که حضور در بازار جهانی نیازمند نوآوری است اهمیت دارد. به همین دلیل تمامی ظروف کریستالی زعفران تولیدی این شرکت ثبت ملی و جهانی شده و امروز به لحاظ حقوقی ، تنها تولید کننده اصلی و قانونی این ظروف صدف پک است.

این ظروف در مدل های مختلف مانند ظروف کریستالی طرح برلیان ، طرح رویال ، نگین ، الماس و بسیاری مدل های دیگر تولید می شود.

همچنین هر کدام از این ظرف ها در حجم های مختلف تولید می شوند که برای اهداف مختلف قابل استفاده هستند.

 

 

 

می توانید تمامی ظروف کریستالی زعفران و خشکبار تولیدی شرکت صدف پک را مشاهده و اقدام به خرید نمایید.

شرکت صدف پک بزرگترین تولید کننده ظروف کریستالی زعفران

شرکت صنایع پلاستیک صدف توس نخستین تولید کننده انواع ظروف بسته بندی زعفران و خشکبار در ایران ، با نام تجاری صدف پک فعالیت خود را در سال ‍۱۳۶۵ آغاز نمود و امروز بزرگترین تولید کننده ظروف کریستالی زعفران در جهان است.

صدف پک یکی از شرکت هایی است که علاوه بر بازار داخلی ظروف بسته بندی زعفران ، توانسته سهمی از بازار خارجی نیز داشته باشد. به شکلی که امروز تولید حداقل ۵۰٪ از ظروف زعفران جهان توسط شرکت صدف پک صورت می گیرد.

 
  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران

بر اساس آمار های جهانی، ارزش کل صادرات زعفران در سال ۲۰۱۸ میلادی، حدود ۲۱۸ میلیارد دلار بوده که از این مقدار، حدود ۱۸٫۴ درصد متعلق به چین و ۱۴٫۵ درصد متعلق به هند بوده است. در این میان ایران فقط ۱۱٫۵ درصد از کل صادرات زعفران را به خود اختصاص داده است.

ایران با تولید حدود 90 درصد از زعفران دنیا، بزرگ ترین تولیدکنندهٔ زعفران در جهان است. اما سهم ما از بازار این محصول بسیار اندک است. کارشناس ها علت آن را مشکلات صادرات زعفران می‌دانند که بر سر راه صادرکنندگان ایرانی قرار دارند.

به گفتهٔ کارشناس های این حوزه، زعفران ایران به خاطر نداشتن برند و نام جهانی، به نام اسپانیا و سایر کشورهای فعال در این حوزه معامله و صادر می‌شود. از طرف دیگر به خاطر نوسانات قیمت ارز و نبود امکان افتتاح ال سی، توسعهٔ این بازار پرسود عملا غیرممکن شده است.

شاید بتوان وجود منابع عظیم نفتی را یکی از موانع صادرات زعفران ایران و به طور کلی محصولات غیرنفتی در کشور دانست. فروش و صادرات نفت و محصولات وابستهٔ آن درآمدهای سرشاری نصیب دولت می‌کنند. همین امر باعث کاهش انگیزهٔ دولت مردان برای توجه به صادرات غیرنفتی می‌شود.

مشکلات و موانع صادرات زعفران در ایران

به وضعیت کنونی صادرات زعفران اشاره کردیم، اما دقیقا چه موانعی سر راه صادرکنندگان زعفران قرار دارند؟ در این بخش به برخی از مهم ترین مشکلات صادرات زعفران اشاره می‌کنیم.

  1. قوانین دست و پاگیر بر سر راه صادرات زعفران ایران

    با صدور بخشنامهٔ هیئت وزیران مورخ ۱۳۹۷٫۲٫۲ صادرات زعفران با کارت بازرگانی فرد صاحب برند عملا متوقف شده و از طریق کارت بازرگانی افراد متفرقه انجام می‌شود!

    خلاصهٔ این قانون این است که زعفران را صادرکننده با دلار حدود ۷ هزار تومانی صادر کرده و ارز حاصل را باید به دولت ۴۲۰۰ تومان بدهد! این قانون باعث افزایش قاچاق زعفران هم شده است.

  2. ضعف سیستم بانکی به دلیل تحریم

    یکی دیگر از مشکلات صادرات زعفران در ایران تحریم و در نتیجه ضعف سیستم بانکی است. خرید و فروش زعفران در سطح بین المللی نیازمند افتتاح ال سی است. چون مشتری خارجی زعفران می‌خواهد، اما مسلما نمی‌تواند به صادرکننده اعتماد کرده و پول را قبل از خرید کالا ارسال کند. از طرف دیگر صادرکننده هم نمی‌تواند اعتماد کرده و کالا را ارسال کند.

    اما تاجران ایرانی به خاطر تحریم هایی که علیه این کشور اعمال می‌شوند، نمی‌توانند ال سی باز کنند؛ اینجاست که مشتری خارجی به سراغ تأمین کننده های اسپانیایی، اماراتی و بقیه می‌رود. آن ها هم زعفران را از ایران می‌خرند و با برند خودشان عرضه می‌کنند.

  3. ضعف بسته بندی زعفران

    ایران در بسته بندی زعفران هم ضعف هایی دارد که باید برطرف شوند تا وضعیت کنونی صادرات زعفران بهبود یابد. در کشور ما توجهی به بسته بندی و سورتینگ زعفران طبق سلیقهٔ مصرف کنندگان بین المللی نشده است.

    امروزه صادرات زعفران ایران فقط در بسته بندی فلزی با نقش خاتم انجام می‌شود. اما زعفران خارجی در بسته بندی های شیک و شیشه ای به دیگر کشور ها صادر می‌شوند. ما برای حضور جدی در بازار های مصرف باید مطابق سلیقهٔ خریداران اقدام به بسته بندی محصول کنیم.

     

  4. نبود بازارسازی مناسب در بازار های هدف

    ما روی برند زعفران ایران هم کار نکرده ایم. همین هم منجر به تنزل جایگاه صادراتی ایران در آمار های جهانی شده است. بسیاری از مشتری های آمریکایی و اروپایی زعفران که زعفران ایرانی مصرف می‌کنند، آن را به نام زعفران اسپانیایی می‌شناسند!

    در واقع نبود بازارسازی مناسب برای زعفران ایران باعث شده مصرف کنندگان بین المللی علی رغم آنکه زعفران ایران را مصرف می‌کنند، اما از خاستگاه اصلی آن اطلاعی نداشته باشند.

  5. بازاریابی حرفه ای در سطح بین المللی

    محصولات کشاورزی و به طور ویژه زعفران، به خاطر برخی ویژگی ها به بازاریابی دقیق و علمی نیاز دارند. برای نمونه به خاطر فسادپذیری و از بین رفتن رنگ، طعم و عطر زعفران، باید محاسبهٔ دقیقی برای بسته بندی و مدت و شکل حمل آن صورت بگیرد.

    از طرف دیگر زعفران نسبت به وزن خود، حجم زیادی اشغال می‌کند. قسمت قابل توجهی از آن را آب تشکیل می‌دهد که در هوای خشک ایران به سرعت تبخیر می‌شود. پس باید در فاصلهٔ کوتاهی از زمان برداشت، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیت خود را از دست ندهد.

    بنابراین با توجه به این موارد، نیاز به نظام بازاریابی خاصی است که بتواند زعفران را با کمترین هزینه، به دست مصرف کنندهٔ خارجی برساند و وضعیت کنونی صادرات زعفران را تغییر بدهد.

  6. توجه به نیاز و سلیقه مشتری خارجی

    توجه به نیاز و سلیقهٔ مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است. برای نمونه برخی کشورها زعفران را به خاطر عطر و طعمش استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید زعفران های درجه 3 و 4 را صادر کنیم که هم عطر دارند، و هم قیمت کمتری دارند.

    در مقابل برخی کشورها زعفران را به خاطر رنگ دهی استفاده می‌کنند؛ پس باید زعفران درجه 1 و 2 به این کشورها صادر شود. از آنجا که چنین سیستمی نیاز هر مصرف کننده را طبق خواست او برآورده می‌کند، در عین حال که وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود می‌بخشد، سود بیشتری هم به همراه دارد.

  7. کنترل کیفیت و رعایت استاندارد ها

    یکی از مواردی که در افزایش صادرات زعفران و بهبود وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران تأثیرگذار است، آنالیز کیفیت زعفران و رعایت موارد مختلف به ویژه هنگام جداسازی کلاله ها از گل است. کشاورزان باید روش های کاشت و برداشت مدرن را جایگزین روش های سنتی کنند.

    برداشت سنتی زعفران باعث از دست رفتن کیفیت آن می‌شود. اگر زعفران را طبق استاندارد های بین المللی داشت و برداشت کنیم، علاوه بر رعایت بهداشت، کیفیت زعفران هم حفظ شده و در عرضه به بازار مصرف با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود.

     

چگونه می توان صادرات زعفران ایران را افزایش داد؟

در بخش قبل به برخی از مهم ترین مشکلات صادرات زعفران اشاره کردیم. اما اگر بخواهیم وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود ببخشیم، چه باید بکنیم؟ در این بخش به راه حل هایی برای غلبه بر مشکلات صادرات زعفران در ایران اشاره می‌کنیم.

  • بازاریابی حرفه ای در سطح بین المللی

    محصولات کشاورزی و به طور ویژه زعفران، به خاطر برخی ویژگی ها به بازاریابی دقیق و علمی نیاز دارند. برای نمونه به خاطر فسادپذیری و از بین رفتن رنگ، طعم و عطر زعفران، باید محاسبهٔ دقیقی برای بسته بندی و مدت و شکل حمل آن صورت بگیرد.

    از طرف دیگر زعفران نسبت به وزن خود، حجم زیادی اشغال می‌کند. قسمت قابل توجهی از آن را آب تشکیل می‌دهد که در هوای خشک ایران به سرعت تبخیر می‌شود. پس باید در فاصلهٔ کوتاهی از زمان برداشت، به بازارهای مصرف برسد تا خواص و کیفیت خود را از دست ندهد.

    بنابراین با توجه به این موارد، نیاز به نظام بازاریابی خاصی است که بتواند زعفران را با کمترین هزینه، به دست مصرف کنندهٔ خارجی برساند و وضعیت کنونی صادرات زعفران را تغییر بدهد.

  • توجه به نیاز و سلیقه مشتری خارجی

    توجه به نیاز و سلیقهٔ مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است. برای نمونه برخی کشورها زعفران را به خاطر عطر و طعمش استفاده می‌کنند؛ بنابراین باید زعفران های درجه 3 و 4 را صادر کنیم که هم عطر دارند، و هم قیمت کمتری دارند.

    در مقابل برخی کشورها زعفران را به خاطر رنگ دهی استفاده می‌کنند؛ پس باید زعفران درجه 1 و 2 به این کشورها صادر شود. از آنجا که چنین سیستمی نیاز هر مصرف کننده را طبق خواست او برآورده می‌کند، در عین حال که وضعیت کنونی صادرات زعفران را بهبود می‌بخشد، سود بیشتری هم به همراه دارد.

  • کنترل کیفیت و رعایت استاندارد ها

    یکی از مواردی که در افزایش صادرات زعفران و بهبود وضعیت کنونی صادرات زعفران در ایران تأثیرگذار است، آنالیز کیفیت زعفران و رعایت موارد مختلف به ویژه هنگام جداسازی کلاله ها از گل است. کشاورزان باید روش های کاشت و برداشت مدرن را جایگزین روش های سنتی کنند.

    برداشت سنتی زعفران باعث از دست رفتن کیفیت آن می‌شود. اگر زعفران را طبق استاندارد های بین المللی داشت و برداشت کنیم، علاوه بر رعایت بهداشت، کیفیت زعفران هم حفظ شده و در عرضه به بازار مصرف با استقبال بیشتری رو به رو می‌شود.

     

  • حذف تعرفه و موانع غیر تجاری

    تعرفه ها و موانع غیرتجاری هم باعث کاهش صادرات زعفران ایران می‌شوند. صادرات زعفران ایران به صورت بسته بندی، قیمت آن را در کشورهای مقصد بسیار گران کرده و باعث کاهش تقاضای مصرف کنندگان خارجی می‌شود. از طرف دیگر صادرات فله ای آن هم باعث افت کیفیت و در عین حال ایجاد واسطه گری در خریدوفروش زعفران می‌شود.

    پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) می‌تواند تعرفه ها و موانع غیرتعرفه ای را کاهش بدهد. طبق اصول موافقت نامهٔ گات (موافقت نامهٔ عمومی تعرفه و تجارت) هم، تعرفه ها باید به تدریج کاهش یابند، موانع غیرتعرفه ای حذف شده و به تعرفه تبدیل شوند.

 

منبع: شرکت صنایع پلاستیک صدف توس

 

 

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

مجوزهای لازم برای صادرات زعفران

انواع زعفران ایران تحت کد تعرفهٔ 091020 به بیش از ۴۰ کشور مختلف جهان صادر می‌شود. بر اساس آمار گمرک ایران، بیشترین حجم صادرات زعفران ایران به ترتیب به کشورهای امارات متحدهٔ عربی، اسپانیا، چین، عربستان سعودی، هند، سوئد، هنگ کنگ، ایتالیا، تایوان و قطر است.

صادرات انواع زعفران مستلزم اخذ مجوزهای مختلفی است که عبارت اند از:

  1. مجوز از مؤسسهٔ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،
  2. گواهی بهداشت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،
  3. گواهی قرنطینهٔ دام و نبات هم در صورت درخواست خریدار زعفران،
  4. برای هرگونه فعالیت صادرات و واردات، کارت بازرگانی هم الزامی است.

نکتهٔ مهم اینکه برای ارسال زعفران در مقادیر زیاد که جنبهٔ تجاری دارد، باید کارت بازرگانی داشته باشید. اما طبق تبصرهٔ ت از بند 1 مادهٔ 10 آیین نامهٔ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، صدور کالا توسط افراد مبتدی برای دورهٔ 6 ماهه، با مجوز وزارت صمت امکان پذیر است.

پس اگر در آغاز کار هستید و می‌خواهید بازار صادرات زعفران به سایر کشورها را محک بزنید، نیازی به کارت بازرگانی نیست. شما می‌توانید با مراجعه به وزارت صمت، صرفا مجوز کوتاه مدتی برای صادرات زعفران دریافت کنید.

نکتهٔ دیگر اینکه صادر کننده برای تعیین قیمت کالاهای صادراتی خود، باید به کمیسیون نرخ گذاری مراجعه کند. اما اگر در صادرات زعفران به سرتاسر دنیا دنبال سود بیشتری هستید، زعفران را در بسته بندی های زیر 30 گرم صادر کنید.

در ادامهٔ مقاله به حقوق و عوارض گمرکی صادرات زعفران و چگونگی محاسبهٔ آن بر اساس قانون امور گمرکی می پردازیم.

محاسبه حقوق گمرکی صادرات زعفران

محاسبات گمرکى یعنی محاسباتى مانند حقوق گمرکی، عوارض گمرکى، سود بازرگانى و سایر موارد در صادرات زعفران؛ محاسبه هر کدام از این موارد بر مبنای ارزش کالا انجام مى‌شود. محاسبهٔ ارزش کالا هم مستلزم اطلاع از مواردى مانند بهای CIF یا بهای سیف و نرخ ارز و … است.

پس اولین قدم در محاسبات گمرکى، محاسبهٔ ارزش کالاست. در معامله متعارفی بر اساس مادهٔ ۱۰ قانون امور گمرکى، ارزش کالا در گمرک عبارت است از:

بهای CIF یا بهای سیف یا همان بهای خرید کالا در مبدأ؛ به علاوهٔ هزینهٔ بیمه و حمل ونقل، و کلیهٔ هزینه هاى مربوط به افتتاح اعتبار یا واریز بروات و همین طور حق استفاده از امتیاز نقشه، مدل و علامت بازرگانى و سایر حقوق مشابه مربوط به کالا و نیز سایر هزینه هایی که تا زمان ورود به اولین دفتر گمرکی، به آن کالا تعلق مى‌گیرد.

این ارزش از روى فهرست خرید یا سایر اسناد تسلیمى صاحب کالا تعیین شده و بر اساس نرخ ارز و برابرى هاى اعلامی از سوی بانک مرکزى ایران در روز تسلیم اظهارنامه محاسبه مى‌شود.

عوارض صادراتی زعفران بستگی به نوع بسته بندی آن دارد. عوارض صادرات انواع زعفران فله در بسته بندی های بیشتر از 30 گرم، بر اساس مصوبهٔ شمارهٔ 218586/ت41997ک مورخ 1387/12/14، معادل 5 درصد از قیمت پایهٔ صادراتی است.

در ادامه با جزئیات بیشتری از تعاریف مورد نیاز در محاسبهٔ حقوق گمرکی صادرات زعفران آشنا می‌شوید.

بهای سیف (CIF) چیست

در مقرراتی که از سال ۱۹۶۳ میلادى در تجارت جهانى متداول شده، بهای سیف (CIF) عبارت است از مجموع ارزش کالا، بیمه و کرایهٔ حمل.

پس برای تعیین ارزش کالا در گمرک، ابتدا باید قیمت پرداخت شده براى کالا و هزینهٔ حمل آن و همین طور هزینهٔ بیمه مشخص شوند. این ارقام از روى اسناد تسلیمى توسط خریدار اظهار می‌شوند که توسط بانک گواهى شده است.

البته گواهى بانک ظَهر اسناد صرفا برای مشخص شدن اصالت اسناد است. این گواهى در تائید صحت ارزش هاى مندرج در اسناد نافذ و معتبر نیست. گمرک با استفاده از فرمول هایی که در قانون امور گمرکى، به ویژه مواد ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ پیش بینى شده و مادهٔ ۱۲۱ آیین نامهٔ اجرایی آن دربارهٔ صحت یا عدم صحت ارزش هاى اظهاری بررسى و اقدام می‌کند.

قیمت عرضه شدهٔ کالا شامل هزینه هایی مانند بازاریابی، تبلیغات، و سایر حقوق مربوط به ساخت و تولید کالاست. اما ارزش کالا در گمرک، دربرگیرندهٔ هزینه هاى دیگرى هم است که خریدار تا ورود کالا به اولین دفتر یا مقصد گمرکى متحمل می‌شود. حق سفارش کالا و کارمزد مراکز تهیه و توزیع، از جملهٔ این هزینه ها هستند.

 

 

اما نرخ حقوق و عوارض گمرکی چگونه محاسبه می شود؟

نرخ ارز در محاسبه حقوق گمرکی

براى محاسبهٔ ارزش کالا برای پرداخت حقوق گمرکی صادرات زعفران ابتدا ارزش کالا که با پول خارجى فاکتور شده باید به واحد پول ایران تبدیل شود. اما نرخ آن چقدر است؟

نرخ ارز براى محاسبات گمرکی، نرخ رسمى ارز است که بانک مرکزى ایران هر روز اعلام و ابلاغ مى‌کند. بنابراین کالا با هر نوع ارزى خریدارى شود، محاسبات گمرکى فقط بر اساس ارز رسمى بانک مرکزی انجام می‌شود.

البته نرخ ارز روزانه تغییر می‌کند؛ پس براى پرداخت حقوق گمرکی و عوارض مربوطه برای صادرات زعفران، نرخ چه روزى باید ملاک محاسبه قرار بگیرد؟ به موجب مادهٔ ۱۰ قانون امور گمرکى نرخ ارز مربوط به روز تسلیم اظهارنامه به گمرک به عنوان معیار تبدیل ارزش کالا به ریال و پرداخت حقوق و عوارض گمرکى قرار گرفته است.

 

 

به موجب تبصرهٔ ۳ از مادهٔ ۴ آیین نامهٔ اجرایی قانون امور گمرکى، منظور از روز اظهار، همان روزى است که صاحب کالا طبق اظهار خود وجوهى را که به ترخیص کالا تعلق مى‌گیرد، به صندوق گمرک می‌پردازد.

 

 

منبع: شرکت صدف پک

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

طبق گزارش های موجود، در پنج ماههٔ نخست سال ۲۰۱۹ میلادی، ایران حدود ۷۴ تن زعفران به ارزش حدود ۷۸میلیون دلار صادر کرده است. موفقیت ایران در کاشت و عرضهٔ زعفران، به دو عامل توانایی در کاشت گل زعفران، و همین طور به کارگیری نیروی کار با نرخ مناسب وابسته است.

دو عامل بالا باعث می شوند ایرانی ها زعفران را به قیمت قابل رقابتی در بازارهای جهانی عرضه کنند. ایران می تواند حدود ۱۲۰ تا حتی ۲۰۰ تن زعفران در سال تولید کند. اما دوره های خشک سالی و زمستان های سرد، تأثیر نامطلوبی بر این میزان تولید می گذارند.

قیمت زعفران در کشورهای اروپایی چند برابر قیمت آن داخل ایران است. به همین خاطر بازار خرید زعفران صادراتی در ایران آشفته و پرنوسان شده است.

بعضی تولیدکنندگان و شرکت های غیرمعتبر پس از خرید ساقه های سفید زعفران، آن ها را با رنگ طبیعی یا حتی رنگ های شیمیایی رنگ کرده و به نام زعفران، و حتی در بعضی موارد گران تر از زعفران اصل می فروشند.

به همین خاطر تاجر بین المللی زعفران که قصد صادرات آن به کشورهای دیگر را دارد، باید با زمان خرید زعفران صادراتی و شرایط حمل و نقل زعفران و محیط نگهداری زعفران آشنا باشد. در بعضی موارد خرید زعفران از کشاورز بهتر است، چون امکان تقلب را بسیار پایین می برد.

نکته های مهم در زمان خرید زعفران صادراتی

در ان بخش به نکته هایی دربارهٔ خرید زعفران صادراتی می پردازیم که دانستن آن ها برای تاجرهای بین المللی بسیار مهم است.

  1. تشخیص زعفران اصلی و تقلبی

    چیزی به عنوان زعفران ارزان وجود ندارد! زعفران مرغوب گران است و هیچ اما و اگری وجود ندارد. اگر زعفران فراوانی را به قیمت فقط چند هزار تومان یا چند دلار اندک خریدید، آن را دور بریزید!

    اگر شنیدید کسی ادعا می کند زعفران ارزان دارد، اصلا به طرفش نروید. برای تولید هر ۱ گرم ادویه زعفران، تقریبا ۱۵۰ شاخه گل باید استفاده شوند و در این مسیر زحمت فراوانی هم کشیده می شود.

    زعفران واقعی رنگ سرخ یا قرمز تندی دارد و همهٔ رشته های آن رنگ و طول یکسانی دارند. سر زعفران واقعی شکل شیپور است. اگر زعفران را در آب گرم بگذارید، رنگ زردی به آن می دهد، اما رنگ خود رشته زعفران تغییری نمی کند.

    پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر صدف پک درباره تشخیص زعفران اصل از تقلبی را مطالعه کنید. در این مطلب نکاتی را مطرح کرده‌ایم که به شما در تشخیص زعفران اصل کمک خواهد کرد.

     

  2. خرید زعفران از کشاورز

    اگر می خواهید رشته های زعفران را بخرید، باید به شدت رنگ دهی، سال برداشت، کشور محل کاشت و مقدار رطوبت آن دقت کنید. برش، رنگ و عطر هم باید در خرید زعفران صادراتی بررسی شوند.

    شدت رنگ دهی:
    هرقدر شدت رنگ دهی بالاتر باشد، مطمئن می شوید زعفران کمتر دست کاری شده و طعم، عطر و رنگ بیشتری دارد. استاندارد بین المللی برای زعفران درجه یک، حداقل شدت رنگ دهی ۱۹۰ است.

    سال برداشت:
    زمان خرید زعفران صادراتی بسیار مهم است. فصل برداشت زعفران پاییز است. البته اگر زعفران به درستی انبار شود، برای سال ها می ماند. اما اگر گزینه های مختلفی دارید، زعفرانی را بخرید که به تازگی برداشت شده است.

    برش و رنگ:
    دنبال رشته های متراکم و کامل باشید. رشته های زعفران باید قرمز و شبیه شیپور باشند. رشته هایی که سفید، نارنجی یا زرد هستند، پرچم یا خامهٔ گل هستند. این قسمت ها وزن زعفران را بیشتر می کنند، اما طعمی ندارند.

    رطوبت:
    مقدار رطوبت در زعفران های مختلف، از ۲ درصد تا بیش از ۲۰ درصد است. رطوبت زعفران هرقدر کمتر باشد، بهتر است. رطوبت باقیمانده در زعفران وزن و درنتیجه قیمت آن را افزایش می دهد؛ کیفیت زعفران را هم کاهش می دهد.

    عطر:
    عطر زعفران باید زیاد باشد. زعفران را با نوک انگشت هایتان بسابید و دوباره بو کنید. بوی آن باید بیشتر شده باشد؛ باید بوی تازگی و تمیزی بدهد، نه بوی کهنگی یا بوی خاک.

     

    1. محیط نگهداری زعفران

      کیفیت زعفران در تماس با هوا، رطوبت، گرد و غبار و … تحت تأثیر قرار می گیرد. به همین خاطر محیط نگهداری زعفران بسیار اهمیت دارد. مورد دیگری که کیفیت زعفران را کاهش می دهد، زمان چیدن زعفران است.

      رعایت نکردن نکته های مهم در خرید زعفران صادراتی و شرایط حمل و نقل زعفران و همین طور محیط نگهداری زعفران تا قبل از جداسازی، بر کیفیت محصول نهایی اثر می گذارند.

      در فرایند تولید زعفران، مقادیر زیادی از مانده های زیستی گل زعفران هدر می روند. آن ها به سرعت از بین می روند و به همین دلیل باید تثبیت شوند. این مانده های زیستی سرشار از ترکیب های فنلی هستند و باید تأثیر دمای خشک شدن و جریان هوا بر رنگ و ترکیب فنلی آن ها مورد توجه قرار بگیرد.

      در آزمایش های مختلفی که روی فرایند خشک کردن زعفران انجام شده، آنتوسیانین ها و فلاونول ها در دماهای ۱۱۰ و ۱۲۵ سانتی گراد ازبین رفتند. در این آزمایش ها مشخص شد بهترین دمای خشک کردن برای حفظ کیفیت فیزیکی و شیمیایی این مواد، ۷۰ و ۹۰ سانتی گراد است. مدت زمان در دمای ۷۰ سانتی گراد دوبرابر ۹۰ سانتی گراد است.

    2. شرایط حمل و نقل زعفران

      شرایط حمل و نقل زعفران بسیار مهم است، چون این ادویه گران، و تولید آن دشوار است. بنابراین از دست رفتن حتی یک بار زعفران هم عواقب بسیار ناخوشایندی دارد.

      دو راه برای حفظ و نگهداری بار زعفران وجود دارند. اول اینکه از شرایط بهینهٔ حمل ونقل مطمئن شوید، و دوم اینکه بار زعفران را بیمه کنید.

      یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از شرایط حمل و نقل زعفران بسته بندی مناسب آن است. زعفران به نور و نم حساس است، بنابراین باید بادقت بسته بندی شود.

      زعفران را معمولا در قوطی های فلزی و بعد هم در جعبه بسته بندی می کنند. زعفران را باید از تغییرات دمایی زیاد طی حمل ونقل هم محافظت کرد، چون ممکن است به این ادویه آسیب بزند.

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰
  1. در این مقاله بررسی کوتاهی خواهیم داشت درباره اینکه برای تاسیس یک برند جدید زعفران و راه اندازه کارخانه مربوط به آن به چه مقدار هزینه نیاز خواهید داشت.

     

    هزینه راه اندازی فضای شرکت بسته بندی زعفران

    برای راه اندازی یک شرکت بسته بندی زعفران با ظرفیت ۲۴۰ کیلو گرم زعفران در سال چیزی حدود ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه مورد نیاز است. این کار حداقل نیاز به سه تا پنج نفر نیروی کار هم دارد. همچنین این کار دوره بازگشت سرمایه ای کمتر از یک سال دارد.

  2. هزینه دریافت مجوز برای راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران

    رفت و آمد ها و آماده سازی مدارک مورد نیاز مستلزم صرف هزینه است. در نهایت هزینه های لازم برای ارائه به سازمان اداره بهداشت و جهاد کشاورزی باید در نظر گرفته شود.

  3. هزینه خرید یا اجاره زمین برای کارخانه بسته بندی زعفران

    در صورت داشتن مکانی مناسب برای ساخت شرکت بسته بندی زعفران در هزینه های مورد نیاز  بسیار صرفه جویی می شود. اما لازم به تذکر است در صورتی که مکانی که در اختیار دارید از لحاظ نکات بهداشتی و شرایط استاندارد فاکتور های لازم را ندارد، بهتر است این هزینه را متقبل شوید. چرا که مکان مناسب شما را برای ارائه بسته بندی زعفران استاندارد یاری می نماید.

  4. هزینه ساختن بنا و سوله و فضاهای مورد نیاز

    با استعلام از بنگاه ها می توانید حدود قیمت را در نظر گرفته و با رعایت استاندارد های در نظر گرفته به ساختن کارخانه بسته بندی زعفران اقدام کنید.

     

    1. هزینه تجهیز کارخانه بسته بندی زعفران

      با استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت می توانید از حدود قیمت ها اطلاع پیدا کرده و با مراجعه به بازار های اصلی و مادر با کمترین هزینه تجهیزات را خریداری نمایید.

    2. هزینه حمل و نقل

      از آنجایی که زعفران با وجود حجم کم قیمت بسیار بالایی دارد و فضای کمی نیاز دارد، حمل و نقل زعفران فله به محل کارخانه بسته بندی زعفران و حمل بسته بندی زعفران صادراتی به محل فروش توجیه اقتصادی دارد.

    سرمایه در گردش کارخانه بسته بندی زعفران

    1. خرید زعفران فله

      اصلی ترین سرمایه در گردش مورد نیاز در یک کارخانه بسته بندی زعفران تامین زعفران مورد نیاز برای بسته بندی است.

      اگر قیمت خرید هر مثقال زعفران را ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم و ظرفیت کارخانه ۲۴۰ کیلو گرم در سال باشد:

      هر مثقال معادل ۴ گرم و ۶۸ سوت؛

      هر کیلو به صورت تقریبی ۲۱۷ مثقال است؛

      یک کیلو زعفران: 40.000 * 217 = 8.680.000 تومان؛

      240 کیلو گرم زعفران: 8.380.000 * 240 = 2.083.200.000 تومان

       

      1. مواد اولیه بسته بندی زعفران

        شما برای انجام بسته بندی نیازمند مواد مصرفی همچون چسب، سلفون و وکیوم هستید. البته در شرایطی که استاندارد بالای بین المللی را رعایت می کنید دستگاه خلا و گازهای مورد استفاده را نیاز خواهید داشت. پس این موضوع باید در راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران لحاظ شود.

      2. بازاریابی و فروش زعفران بسته بندی شده

        هزینه های بازاریابی اینترنتی

        قبل از تولید عمده به بازاریابی محصول توجه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله بعد از تولید و بسته بندی زعفران آن را روانه بازار کنید. بازاریابی اینترنتی گزینه بسیار مناسبی در این مسیر می باشد. شما با کمک گرفتن از افرادی که در این زمینه تبحر بیشتری دارند می توانید از بازارهای بین المللی برای بسته بندی های زعفران صادراتی خود استفاده نمایید.

        هزینه های تبلیغات زعفران

        زعفران کالایی است که خواهان زیادی دارد. اما به همین اندازه تقلب در آن زیاد است.

        بنابراین خریداران با احتیاط زیادی اقدام به خرید می کنند. بنابراین هزینه های تبلیغات برای شناخته شدن برند ضروری است.

        هزینه های دفاتر و یا فروشگاه های زعفران

        وجود دفاتر فروش برای بازرگانان در کشور های مختلف ضروری است. همچنین اگر مصرف کننده نهایی را هدف قرار داده اید، هزینه های فروشگاه نیز باید دیده شوند.

        هزینه آب و برق و گاز

        بسیاری از دستگاه های موجود در یک کارخانه بسته بندی با برق کار می کنند. هزینه هایی که کارخانه برای راه اندازی اولیه و استفاده از دستگاه های متقبل می شود بخش قابل توجهی از هزینه ها را شامل می شود.

        هزینه های نیروی انسانی

        بخش عمده ای از هزینه های نیروی انسانی مربوط به نیروی انسانی متخصص است.

        مسئول کنترل کیفیت، آزمایشگاه، مالی و بسیاری افراد دیگر به انضمام کارمندان بسته بندی این هزینه ها را تشکیل می دهند.

         

      3. آزمایشگاه زعفران

        آزمایش و آنالیز کیفیت زعفران نیز جزو هزینه های یک کارخانه بسته بندی زعفران است. این آزمایش ها معمولا در خارج از شرکت انجام می شوند. زیرا راه اندازی این آزمایش ها برای یک کارخانه مقرون به صرفه نیست.

        1. کنترل کیفیت زعفران

          ویژگی زعفران در مراحل مختلف مورد اندازه گیری و توسط بازرس مورد نظر بررسی می گردد. شما در مراحل مختلف باید هزینه های مربوط به کنترل کیفیت و آنالیز زعفران را بپردازید.

          خرید زعفران فله

          باید توجه داشت در زمان خرید زعفران فله به تازه بودن و کیفیت بالای آن توجه داشت تا بسته بندی زعفران مورد قبول استاندارد ها قرار گیرد.

          کنترل حین فعالیت

          باید در نظر داشت مسئول کنترل کیفیت هر دو ساعت یک بار به صورت مرتب از خط تولید بازدید و عملکرد کارگران و زعفران را مورد بررسی قرار داد و نتایج را ثبت نموده تا در نهایت محصولی با کیفیت به قسمت نهایی انتقال داده شود.

          کنترل محصول نهایی

          پس از ساخت تولید و بسته بندی اولیه محصول مطابق استانداردهای ملی و بین المللی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج توسط بازرس کنترل کیفیت در فرم مخصوص و همراه با بسته بندی زعفران صادراتی قرار می‌گیرد.

          صادرات زعفران بسته بندی شده

          در صورتی که بازار خارجی را هدف گرفته باشید، هزینه صادرات نیز به سرمایه در گردش مورد نیاز در راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران اضافه می شود.

          می توانید با مطالعه مقاله آماده سازی زعفران برای صادرات و نیز انتخاب روش حمل و نقل زعفران صادراتی اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

          حمل و نقل زعفران

          دوره تولید زعفران بسیار کوتاه است. به شکلی که معمولا در عرض چند روز چیدن زعفران به اتمام رسیده و می بایست به سرعت مراحل پاکسازی، خشک کردن و رساندن به کارخانه انجام شود.

          به دلیل سرعت لازم در این بخش و نیز عدم امکان انجام مراحل در یک جا، هزینه حمل و نقل زعفران بیش از معمول خواهد بود. اما به دلیل حجم کم محموله زعفران معمولا خیلی بالا نیست.

         

      4. منبع: شرکت صنایع پلاستیک صدف توس

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

ایران در تولید زعفران یکه تاز است و بهترین و با کیفیت ترین زعفران جهان از مزارع شرقی ایران صادر می شوند. اما حقیقت دیگری نیز وجود دارد. اینکه دنیا زعفران اسپانیا و اخیرا زعفران افغانستان را بیشتر از زعفران ایران می شناسد و حتی زعفران ایران به شکل فله خریداری و به اسم زعفران اسپانیا و زعفران افغانستان به بازار ارائه می گردد. بسیاری این امر را ناشی از ضعف بسته بندی زعفران ایران می دانند.

با وجود این حقیقت ، جالب است بدانید که یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده ظروف زعفران در دنیا ایرانی است که محصولاتش برای بسته بندی زعفران و خشکبار به سایر کشورها نیز صادر می شود. این شرکت به قدری در کار خود خبره است که توانسته بیش از ظروف مورد نیاز برای بسته بندی در ایران، بیش از ۵۰٪ از حجم تولید ظروف زعفران در جهان را تولید کند.

شرکت صدف پک مشهد

شرکت صنایع پلاستیک صدف توس در سال ‍۱۳۶۵ نخستین تولید کننده انواع ظروف بسته بندی زعفران و خشکبار در ایران ، با نام تجاری صدف پک فعالیت خود را آغاز نمود و امروز یکی از بزرگترین تولید کنندگان ظروف زعفران در ایران و جهان است.

به گزارش روابط عمومی صدف پک ، خط مشی صدف پک از بدو فعالیت خود تا کنون، ایجاد تحول در صنعت بسته بندی زعفران و خشکبار با رویکرد مشتری مداری و محوریت حفظ کرامت مشتری بوده است.

صدف پک تولید کننده بیش از ۵۰٪ از ظروف بسته بندی زعفران دنیا

صدف پک یکی از شرکت هایی است که علاوه بر بازار داخلی ظروف بسته بندی زعفران ، توانسته سهمی از بازار خارجی نیز داشته باشد. مهران صداقت ، مدیر عامل شرکت صنایع پلاستیک صدف توس با نام تجاری صدف پک گفت:

 

« صدف پک با تولید انواع ظروف بسته بندی زعفران و خشکبار توانسته خود را به عنوان یک تولید کننده ظروف زعفران مطرح نماید که بیش از ۵۰٪ از ظروف بسته بندی زعفران را در جهان تولید می‌کند. یعنی اگر شما بخواهید تمام تولیدات زعفران جهان را یک جا جمع کنید و تمام آنها در ظروف بسته بندی کوچک یا به عبارتی غیر فله بسته بندی کنید ، بیش از ۵۰٪ از ظروف مورد نیاز شما را صدف پک تامین می کند.

صدف پک با پرهیز از تقلید و با اتکا به تجربه، توانمندی و تخصص مجموعه و سرلوحه قرار دادن خلاقیت و ابتکار، به دنبال درخشش بیش از پیش در صنعت بسته بندی زعفران و خشکبار است.»

وی افزود: «ما در مجموعه صدف پک بر این باوریم که برای پریدن باید دو بال داشت. پس همواره خواهیم کوشید تا با تولید ظروف زعفران درجه یک مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی بسته بندی زعفران، پر پرواز برند تجاری و تولید کنندگان زعفران کشورمان باشیم تا محصولات در افق های دور و نزدیک همچون ستاره ای بدرخشند.»

 

ایشان درباره اینکه چطور شرکت صدف پک توانسته به این موفقیت دست یابد، میل به پیشرفت و بهره گیری از بهترین منابع و نیز توجه اساسی به رضایت مشتری را کلید اصلی موفقیت خود دانسته است:

 

« پویایی، نوآوری و پویش مداوم بازار در راستای بروز بودن، سرلوحه ما در مجموعه صدف پک برای تحقق رضایتمندی مشتریانمان بوده، هست و خواهد بود. همچنین حضور مدیران و پرسنل لایق و کارآمد به منظور تدوین استراتژی های متنوع در حوزه های گوناگون فعالیت های شرکت و پوشاندن جامه عمل به اهداف کوتاه و بلند مدت مجموعه در راستای رشد و توسعه پایدار، از اولویت های مجموعه صدف بوده است.»

استاندارد ظروف زعفران صدف پک

مدیرعامل شرکت صنابع پلاستیک توس در رابطه با استانداردهای این شرکت و کیفیت ظروف تولیدی بسته بندی زعفران گفت:

« ما با پرهیز از تقلید و با اتکا به تجربه، توانمندی و تخصص مجموعه صدف و سرلوحه قرار دادن خلاقیت و ابتکار، به دنبال درخشش بیش از پیش در صنعت بسته بندی هستیم.»

وی افزود: « ما در صدف پک می کوشیم تا با تولید ظروف بسته بندی منحصر بفرد، در صنعت بسته بندی زعفران و خشکبار، همواره شرکتی پیشرو باشیم. صدف پک سعی دارد تا با استفاده از کادر مجرب خود و با نوآوری، تولید و عرضه محصولات متنوع و با کیفیت، فعالیت خود را گسترش داده و در ارتقای سطح کیفی صنعت بسته بندی، نقش پر رنگ تری را ایفا نماید. شرکت صدف پک با پیشینه ای 30 ساله، سابقه ای درخشان و اخذ گواهینامه های متعدد از جمله: I SO 9001, I SO 14001, I SO 18001 ثبت چندین طرح صنعتی و ... ، اکنون به دنبال کشف افق هایی نو در صنعت بسته بندی می باشد.»

محصولات و خدمات شرکت صدف پک

تولید ظرف کریستالی زعفران صدف پک به شکلی است (محصول سمت راستکه نسب به محصولات مشابه (محصول سمت چپهم از شفافیت بالایی برخوردار بوده و هم بی رنگ تولید می‌شوندهمانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید محصول سمت چپ دارای رنگی آبی است که در ارائه جلوه محصول داخل آن به شدت موثر است

 

فعالیت اصلی صدف پک در حوزه ارائه محصول شامل تولید ظروف زعفران و خشکبار بوده و در حوزه خدمات شامل خدمات چاپ و خدمات بسته بندی است. ظروف زعفران و خشکبار تولیدی شرکت صدف پک به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

 

ظروف پلی کریستال زعفران

ظروف فلزی زعفران

باکس های ثانویه

 

ظروف پلی کریستال زعفران و خشکبار

این ظروف از پلی استایرن (گرید غذایی) به انضمام ادیتیوهای ساخته شده در واحد تحقیق و توسعه شرکت صدف پک، تولید می شوند. درخشندگی و شفافیت این ظروف نسبت به نمونه های موجود در بازار بسیار بیشتر است. به طوری که بدون لمس کردن محصول تشخیص آن از ظروف کریستالی کار مشکلی است. مزایای ظروف پلی کریستال شرکت صدف پک نسبت به ظروف شیشه ای عبارتند از:

 

ظروف پلی کریستال شرکت صدف پک در مقایسه با ظروف شیشه ای مشابه از وزن کمتری برخوردارند.

نسبت به ظروف شیشه ای مقاوم تر بوده و دارای شکنندگی کمتری هستند.

حمل و نقل این ظروف نسبت به ظروف شیشه ای از سهولت بیشتری برخوردار است.

لیبل پذیری و چاپ پذیری مناسبتری دارند.

از تنوع طرح و اندازه بیشتری برخوردار هستند.

در اوج زیبایی از نظر قیمتی نیز نسبت به محصولات شیشه ای مقرون به صرفه تر هستند.

 

ظروف فلزی زعفران و خشکبار

این ظروف از ورق های تین پلیت (Tin Plate)، ورق های فولادی قلع اندود شده با گرید غذایی و با استفاده از بهترین و پیشرفته ترین سیستم های چاپ فلز و لاک بهداشتی و ورنی گرید غذایی تولید می شوند.

 

باکس زعفران

شرکت صدف پک در راستای ارائه خدمات جامع به مشتریان خویش و در جهت تسهیل و تسریع تامین نیازمندی های ایشان، کلیه باکس های ثانویه را که شامل موارد زیر می باشند تولید و در اختیار فعالان صنعت بسته بندی زعفران و خشکبار قرار می دهد:

باکس مخملی

باکس چوبی

باکس مقوایی

باکس طلقی

خدمات چاپ و بسته بندی زعفران و خشکبار

 

واحد چاپ شرکت صدف پک، أنواع خدمات چاپ شامل چاپ تامپو ، چاپ تک رنگ ، چاپ دو رنگ ، چاپ سه رنگ، چاپ چهار رنگ و طلاکوب را در جهت کمک به برندسازی، به مشتریان خویش ارائه می نماید.

واحد بسته بندی شرکت صدف پک ، با به کارگیری مدرن ترین دستگاه ها و پرسنلی زبده، با بهترین کیفیت و کمترین زمان ممکن، سفارشات مشتریان را بسته بندی و آماده ارسال می نماید.

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

بازار زعفران بازاری پر سود و پر رونق است. برای اثبات این امر کافی است بدانید که زعفران حتی از طلا هم گران تر است. با توجه به این موضوع بسته بندی نقش مهمی در عرضه این محصول دارد. اگر می‌خواهید در این زمینه فعالیت کنید، حتما این چند مرحله را برای موفقیت در تاسیس کارخانه ظروف بسته بندی زعفران طی کنید:

  • هدف گذاری و تامین زیر ساخت
  • دریافت مجوز های قانونی
  • انتخاب نام و نشان برند زعفران
  • ثبت شرکت
  • انتخاب و طراحی نوع بسته بندی زعفران
  • ساخت نهایی و تجهیز کارخانه
  • بازاریابی و انتخاب نحوه توزیع بسته بندی زعفران

هدف گذاری برای راه اندازی کارخانه ظروف بسته بندی زعفران

قبل از هر اقدامی هدف گذاری روی مشتری نهایی ، نوع زعفرانی که می‌خواهید ارائه دهید، روش فروش، همچنین حجم تولید زعفران شما و بسیاری از عوامل دیگر باید شناسایی شود.

  • برآورد هزینه تاسیس و راه اندازی کارخانه بسته بندی

مهمترین اقلام هزینه‌ای برای ایجاد یک کارگاه و یا کارخانه بسته بندی زعفران مربوط به فضاهای مورد نیاز، دستگاه های بسته بندی، تجهیز کارگاه ها به ابزارآلات و دستگاه های مورد نیاز از جمله ترازو، میز کار و غیره می‌باشد.

  • زمین و موقعیت مورد نیاز برای تاسیس کارخانه

فضای در نظر گرفته شده برای کارگاه و یا کارخانه تولید ظروف زعفران باید بهداشتی بوده و قابلیت پارتیشن بندی طبق دستورالعمل های اداره بهداشت داشته باشد.

  • استاندارد کیفیت زعفران انتخابی

اینکه شما بدانید چه کیفیت زعفرانی را می‌خواهید به بازار عرضه کنید تاثیر به سزایی در چگونگی بسته بندی دارد.

یکی از مهمترین هزینه‌های ایجاد برند زعفران مربوط به تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های کنترل کیفیت زعفران و بسته‌بندی و خشک سازی و نگهداری از آن می‌باشد.

این موارد باید برای موفقیت جهانی در راه اندازی کارخانه ظروف بسته بندی زعفران مورد توجه قرار گیرد.

  • حجم کار و میزان تولید زعفران در سال

حجم کلی کار باید با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت مشخص شود. شما می‌توانید ۲۰، ۴۰، ۷۰ و یا ۱۰۰ کیلو را برای بسته بندی زعفران در نظر بگیربد.

با در نظر گرفتن میزان تولید خود، مکان‌های استریل اتاق‌های مورد نیاز برای خشک سازی، بسته بندی زعفران و نگهداری از آن مشخص می‌شود.

  • وزن بسته بندی نهایی مورد استاده شما

    وزن بسته بندی ها می‌توانند نیم گرمی، یک گرمی، یک مثقالی، ۱۰ مثقالی و یا در سایر ابعاد مرسوم باشد. با مشخص نمودن این میزان می‌توانید انتخاب مناسب‌تری برای دستگاه بسته بندی زعفران داشته باشید.

    ضمن اینکه این بحث روی حمل و نقل کالا نیز موثر است.

    مجوز های مورد نیاز برای تاسیس کارخانه

    مجوز های اصلی در زمینه تاسیس کارخانه ظروف بسته بندی زعفران توسط جهاد کشاورزی و اداره بهداشت صادر می‌شود.

    برای تاسیس کارخانه می توانید به سازمان جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت مراجعه نمایید. شما معمولا به مجوز ها و مدارک زیر نیاز دارید:

  • جواز تاسیس
  • پروانه بهداشتی ساخت
  • پروانه بهره برداری برند
  • علامت تجاری
  • نشان سیب سلامت
  • تهیه مکان مناسب برای برقراری

مجوز های لازم برای تاسیس کارخانه بسته بندی زعفران | شرکت صدف پک

مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز تاسیس کارخانه بسته بندی زعفران

  • کپی کارت ملی و شناسنامه
  • تکمیل فرم پرسشنامه
  • دریافت موافقت اصولی از وزارت صنایع
  • اخذ پروانه احداث
  • دریافت پروانه بهره برداری
  • انتخاب نام و نشان برند زعفران

    نام و نشان و همینطور کیفیتی که برای محصول خود در نظر می‌گیرد برند شما را می‌سازد.

    به خاطر داشته باشید که برند تنها نشان یا نام تجاری نیست. برند در واقع چیزی است که از شما در خاطر مشتری مانده است.

    نحوه انتخاب نام شرکت

  • نام شرکت باید حداقل ۳ سیلاب یا بخش داشته باشد.
  • عنوان «بسته بندی» نمی تواند جزو نام شرکت قرار گیرد.
  • نام محل و مناطق گوناگون ایران در صورت تایید اداره ثبت شرکت ها قرار می‌گیرد؛ به شرطی که شرکت در همان منطقه و محل به ثبت رسیده باشد.
  • اعداد به صورت حروف می‌توانند در عنوان و نام شرکت قرار بگیرند.
  • ترکیب دو کلمه فارسی نباید تداعی کننده و به یادآورنده یک کلمه بیگانه باشد.
  • ثبت شرکت بسته بندی زعفران

    برای راه اندازی شرکت بسته بندی زعفران سهامی خاص باید موارد زیر وجود داشته باشد:

  • حداقل سه نفر عضو
  • ۲ نفر بازرس؛ بازرسین نباید جزو اعضای شرکت باشند
  • در صورتی که نام تایید شد به صورت نامحدود می توان از آن استفاده نمود.

    انتخاب و طراحی نوع بسته بندی زعفران

    شما در دو بخش باید به بسته بندی بپردازید.

  • اول: انتخاب ظرف بسته بندی
  • دوم: طراحی بسته بندی
  • انتخاب یک ظرف زعفران استاندارد علاوه بر اینکه می‌تواند هزینه شما را کاهش دهد، مزایای دیگری نیز برای شما به همراه دارد. از جمله:

  • حفظ و نگهداری زعفران از آلودگی ها
  • حفظ کیفیت و افزایش زمان ماندگاری
  • حفظ رنگ، طعم و عطر اولیه
  • سهولت در خرید و فروش نگهداری جابجایی
  • امکان بررسی کیفیت و نظارت و کنترل زعفران صادراتی
  • امکان همراه قرار دادن کاتالوگ ها و برگه‌های توضیحات فوائد و نحوه استفاده و عملکرد بر روی بسته بندی زعفران
  •  
  • نگهداری نزدیک به ۳۵ درصد از کل سرمایه به نام شرکت در بانک
  • کپی کارت ملی و شناسنامه و اصل آن
  • امضای اقرارنامه
  • سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای ثبت شرکت و راه اندازی کارخانه و خرید تجهیزات
  • اصل گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • تصویر برابر با اصل مجوز ها

    انتخاب جنس ظروف بسته بندی زعفران

    نوع ظرف بسته بندی ارائه شده در کارگاه و یا کارخانه ظروف بسته بندی زعفران باید انتخاب شود. با توجه به بازار هدف در نظر گرفته می‌توان بهترین و به صرفه ترین ظروف را انتخاب نمود. این ظروف می‌توانند چرمی، شیشه ای، چوبی و از مواد دیگر باشند.

    می‌توانید با بازدید از ظروف زعفران صدف پک اقدام به انتخاب و خرید ظروف زعفران مناسب خود نمایید.

    انواع ظروف زعفران

    یکی از مهم ترین مراحل کار با توجه به هدف اولیه و نتیجه بازار یابی انتخاب و تهیه ظروف بسته بندی زعفران می باشد.

    در صورتی که انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید. علاوه بر زیبایی کار می توانید به حفظ کیفیت زعفران نیز کمک کرده و در نهایت زعفران مرغوب را روانه بازار کنید.

    انواع ظروف زعفران به اشکال زیر تولید می شوند:

  • ظروف زعفران پلی کریستال
  • ظروف زعفران فلزی
  • ظروف زعفران شیشه ای
  • باکس های نگهدارنده ظروف زعفران
  • برای اطلاع از انواع ظروف زعفران می توانید محصولات صدف پک را مشاهده کنید.

    طراحی بسته بندی مناسب زعفران

    بسته بندی در واقع همان نگهدارنده ظرف زعفران است. طراحی یک بسته بندی مناسب و اطلاع از آنچه که باید برای طراحی بسته بندی رعایت کنید اهمیت زیادی دارد.

    موفقیت در گرو بازاریابی موفق

    بازار سنجی پیش از آن که تبدیل به یک تولیدکننده و فروشنده خوب و یک تاجر حرفه ای و بین المللی شوید لازم است.

    در قدم اول بازار بسته بندی زعفران را مورد بررسی قرار داده و در امر فروش خبره شوید. این عمل می تواند تداوم کار شما و موفقیت در تجارت بسته بندی زعفران را برای شما تضمین نماید.

    در صورتی که برنامه ریزی شما برای فروش بین‌المللی باشد بهتر است بسته بندی زعفران صادراتی از لحاظ کیفیت بهترین و یا حداقل جزو بهترین محصول های تولیدی در بازار بین المللی با رعایت استانداردها باشد.

    انتخاب بازار هدف

    بازار هدف برای راه اندازی کارخانه های بسته بندی زعفران می‌تواند به اشکال زیر باشد:

  • بازارهای داخلی و یا خارجی
  • خرد و عمده
  • خانگی یا آشپزخانه
  • شرکت های تولیدی و کارخانجات خوراکی
  • قبل از تولید عمده به این نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله بعد از تولید بسته بندی زعفران آن را روانه بازار کنید. بازاریابی اینترنتی گزینه بسیار مناسبی است.

    شما با استفاده از افرادی که در این زمینه تبحر بیشتری دارند می توانید از بازارهای بین‌المللی برای بسته بندی های زعفران صادراتی خود استفاده نمایید.

     

    تحقیق و مراجعه حضوری و غیر حضوری برای اطلاع از شرایط و استاندارد ها می توانند در این مسیر یاری گر باشد.

    بازاریابی اینترنتی

    قبل از تولید عمده به این نکته مهم توجه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله بعد از تولید بسته بندی زعفران آن را روانه بازار کنید. بازاریابی اینترنتی گزینه بسیار مناسبی است.

    شما با استفاده از افرادی که در این زمینه تبحر بیشتری دارند می توانید از بازارهای بین‌المللی برای بسته بندی های زعفران صادراتی خود استفاده نمایید.

    فروش آزمایشی

    در ابتدا بسته بندی زعفران را به صورت آزمایشی انجام داده و یا در متراژ کم و سطح پایین و میزان تولید پایین شروع کنید تا با نحوه عملکرد در طول مسیر بسته بندی زعفران آشنایی پیدا کرده و آمادگی بیشتری برای کار در مقیاس بزرگتر را داشته باشید.

    بهتر است بعد از انجام یک کار آزمایشی در بسته بندی زعفران نتیجه کار را مورد بررسی قرار داده و بازخورد آن را به صورت موفقیت ها و شکست و نواقص و توانایی ها در نظر گرفته و با استفاده از این اطلاعات کار را برای انجام در مقیاس بزرگتر آماده کنید. به این ترتیب می‌توانید به موفقیت در راه اندازی کارخانه تولید ظرف زعفران دست یابید.

    تولید انبوه

    در صورتی که در فروش بسته بندی زعفران خود موفقیت داشته باشید می توانید به تولید انبوه هم فکر کنید. قطعاً سود در تولید بالا بسته بندی زعفران صادراتی در صورت وجود بازار فروش بیشتر خواهد بود.

    البته تولید صنعتی و انبوه نیاز به مکانی بزرگتر،کارگران بیشتر و در مجموع هزینه های بیشتر دارد. اما ایجاد موقعیت های شغلی جدید و ارائه محصول با کیفیت به بازار بین المللی زعفران می‌تواند جبران کننده و توزیع کننده هزینه‌های به وجود آمده برای کارخانه ظروف بسته بندی زعفران شما باشد.

 

منبع: شرکت صدف پک

  • saffture saffture
  • ۰
  • ۰

در این مطلب، از شهر اکادیر در مراکش، تا بازار کالوستیانز در ایالات متحده، مراکز فروش عمده زعفران را معرفی می کنیم. این گیاه و ادویه پرخاصیت، هرقدر هم که گران می شود، باز مشتری های خودش را دارد. پس اگر تاجر زعفران هستید، یا به این حوزه علاقه دارید، این مطلب را با دقت و تا انتها مطالعه کنید.

در این مقاله می خوانید:

✓ مراکز فروش زعفران در مراکش

✓ خرید عمده زعفران در ترکیه

✓ انواع زعفران در امارات متحده عربی

✓ قیمت عمده زعفران در ایران

✓ فروش زعفران در تانزانیا

✓ خرید عمده زعفران در هند

✓ خرید انواع زعفران در ویتنام

✓ مراکز فروش زعفران در مکزیک

✓ قیمت عمده زعفران در اسپانیا

✓ فروش عمده زعفران در ایالات متحده

 

مراکز فروش زعفران در مراکش

مراکش (Marrakesh) یکی از شهرهای کشور مراکش (Morocco) و مرکز استان مراکش تانسیفت الحوز (Marrakesh-Tensift-El Haouz) است. بازار راهبا کدیما (Rahba Kedima) در محله راهبا کدیمای شهر مراکش، مرکز خرید و فروش انواع ادویه هاست. در آن میان زعفران فروش های زیادی هم پیدا می کنید.

مراکش از بزرگ ترین کشور های تولید کننده های زعفران در دنیاست. در بعضی فهرست ها، مراکش بعد از ایران، اسپانیا، هند و یونان، بزرگ ترین تولیدکننده زعفران معرفی شده است. اما بازار راهبا کدیما و محله هایی که در ادامه معرفی می کنیم، معمولا در صدر مراکز فروش زعفران در دنیا هستند.

علاوه بر شهر مراکش، در اکادیر (Agadir) هم عمده فروش های ادویه و به ویژه انواع زعفران زیاد هستند. اکادیر یا اغادیر مرکز استان سوس ماسه درعه (Souss-Massa-Draa) در جنوب مراکش است. در همین استان، شهر تارودانت (Taroudant) هم از مراکز فروش زعفران است. می توانید قیمت عمده زعفران را از آن ها بخواهید.

اما در ۱۰۰ کیلومتری تارودانت، و در همان استان، بهترین جا برای خرید عمده زعفران شهر تالیوین (Taliouine) است. این شهر به کشت و تولید زعفران مرغوب معروف است. اگر اواخر آبان و اوایل آذر به تالیوین بروید، می توانید در جشنواره زعفران هم شرکت کنید. طی برگزاری این جشنواره، تاجران زعفران از سرتاسر دنیا در این شهر جمع می شوند و به خرید و فروش عمده زعفران می پردازند.

خرید عمده زعفران در ترکیه

ترکیه از تولیدکننده های عمده زعفران به شمار نمی رود. کشت زعفران در ترکیه به صورت محدود، و بیشتر در شهر سافران بولو (Safranbolu) در استان قره بوک (Karabuk) انجام می شود. اما عمده فروش های زیادی در این کشور فروش زعفران را به صورت تخصصی انجام می دهند.

چهارسوی مصر یا بازار ادویه (Spice Bazaar) یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده در استانبول ترکیه است. در این بازار ۸۵ حجره وجود دارند که کارشان فروش ادویه است. از آن ها سراغ حجره های فروش عمده زعفران را بگیرید.

علاوه بر بازار ادویه، و در فاصله تقریبا ۵ کیلومتری آن، در اطراف میدان معروف تقسیم (Taksim Square) هم می توانید سراغ عمده فروش های انواع زعفران را بگیرید. شرکت های زیادی در خیابان های اطراف این میدان، قیمت عمده زعفران را به شما می دهند.

انواع زعفران در امارات متحده عربی

برای خرید عمده زعفران می توانیم سری به شیخ نشین دبی (Dubai) در امارات متحده عربی بزنیم. مسلما در امارات متحده عربی زعفران تولید نمی شود، اما تاجران زیادی در شیخ نشین های این کشور مشغول کسب وکار زعفران هستند که می توانید قیمت عمده زعفران را از آن ها بخواهید.

چهارسوی ادویه دبی (Dubai Spice Souk) بازاری سنتی و مرکز خریدوفروش ادویه است. خیلی از فروشندگان عرب و ایرانی زعفران هم در همین بازار حجره دارند. البته چهارسوی ادویه دبی، بیشتر مناسب گردشگرها و کسانی است که دنبال خرید عمده زعفران نیستند.

اگر دنبال انواع زعفران برای خرید عمده هستید، کمی آن طرف تر و در فاصله ۲ کیلومتری از چهارسوی ادویه دبی، در خیابان دیره (Deira) عمده فروش های زیادی به کسب و کار فروش زعفران مشغول هستند. شرکت های صادرات و واردات زیادی در این منطقه پیدا می کنید که به صورت تخصصی در حوزه فروش عمده زعفران فعالیت می کنند.

قیمت عمده زعفران در ایران

ایران با تولید بیش از ۹۰درصد زعفران دنیا، بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران محسوب می شود. پس مگر می شود مراکز خرید و فروش عمده زعفران در چهارگوشه دنیا را نام برد، ولی به ایران نیامد و نامی از بازار بزرگ تهران نبرد؟! علاوه بر بازار بزرگ، خیابان مولوی و به ویژه چهارراه مولوی و میدان محمدیه، خیابان انبار نفت و در ادامه آن میدان راه آهن هم از مراکزی هستند که می توانید سراغ قیمت عمده زعفران را بگیرید.

برای خرید و فروش این طلای سرخ در هرکجای دنیا، باید انواع زعفران را بشناسید. اول از همه، زعفران سرگل است که بعد از برداشت و خشک کردن، در قالب دسته عرضه می شود. بعدی رشته هاى بریده نشده زعفران هستند که نسبت به سرگل، حجم بیشترى دارند. در نهایت هم زعفران نگین قرمز و حجیم است که بهترین نوع آن در ابتداى فصل برداشت یافت مى شود.

پس اگر به دنبال خرید عمده زعفران هستید و کیفیت آن هم برایتان مهم است، سری به تهران و بازار بزرگ این شهر و خیابان های اطراف، از جمله مولوی بزنید. عمده فروش های بسیار زیادی در این منطقه هستند که در فروش این محصول تخصص دارند.

فروش عمده زعفران در تانزانیا

زنگبار (Zanzibar) منطقه نیمه خودمختاری در کشور تانزانیا (Tanzania) است. پایتخت این منطقه شهر زنگبار است. اگر در این شهر به دنبال خرید عمده زعفران هستید، به بازار داراجانی (Darajani Market) بروید. داراجانی، بازار اصلی شهر سنگی زنگبار محسوب می شود. عمده فروش های ادویه در این بازار به فروش زعفران هم می پردازند.

البته در تانزانیا زعفران کشت نمی شود. این کشور سهم چندانی هم در بازار صادرات و واردات زعفران ندارد. اما برای کسانی که در آفریقا دنبال خرید انواع زعفران هستند، بعد از مراکش که بهترین انتخاب محسوب می شود، در بازار داراجانی زنگبار هم می توان قیمت عمده زعفران را جویا شد.

خرید عمده زعفران در هند

کشمیر (Kashmir) منطقه ای در شمال غربی شبه قاره هند است. در میان ایالت های این منطقه، ایالت جامو و کشمیر (Jammu and Kashmir) تحت کنترل دولت هند است. زعفران این منطقه، به ویژه شهر پامپور (Pampore) جزو باکیفیت ترین انواع زعفران در دنیا محسوب می شود. هند را به واسطه تولید زعفران در همین منطقه، با فاصله فراوانی از ایران، و بعد از یونان و مراکش، جزو تولیدکنندگان زعفران می دانند.

برای خرید عمده زعفران بهتر است به پامپور مراجعه کنید. اما در شهرهای بزرگ هند هم می توانید قیمت عمده زعفران را جویا شوید. در دهلی (Delhi) سراغ خیابان خاری بائولی (Khari Baoli) را بگیرید. این خیابان محل کسب وکار عمده فروش های موادغذایی است. خاری بائولی بزرگ ترین بازار ادویه، خشکبار، گیاهان دارویی و مواد غذایی مانند برنج و چای محسوب می شود. فروش زعفران هم در آن رونق دارد.

در بمبئی (Mumbai) هم می توانید سراغ محله آشا ناگار (Asha Nagar) را بگیرید. در این منطقه شرکت های زیادی در زمینه فروش عمده زعفران و سایر ادویه ها فعالیت می کنند.

خرید انواع زعفران در ویتنام

در هانوی (Hanoi)، پایتخت ویتنام (Vietnam)، به بازار بزرگ بین (Long Bien Market) بروید. این بازار مرکز خرید و فروش انواع ادویه است. به اعتقاد کسانی که به بازار بزرگ بین رفته اند، مکان مناسبی برای گردشگری نیست. فقط در صورتی به آنجا بروید که قصد خرید عمده زعفران یا پرس وجو درباره قیمت عمده زعفران یا سایر ادویه ها و مواد غذایی را دارید.

علاوه بر هانوی، برای انواع زعفران می توانید به هوشی مین (Ho Chi Minh) هم بروید. هوشی مین بزرگ ترین شهر ویتنام است. در این شهر سراغ خیابان توخواهوان (Thu Khoa Huan) را بگیرید. توخواهوان از مراکز خرید و فروش عمده زعفران در هانوی است.

البته کشت و تولید زعفران در ویتنام، در مقایسه با خیلی از کشورهای موجود در این مطلب، رونق چندانی ندارد. ولی زعفران کاران استان دونگ نای (Dong Nai) در جنوب شرقی ویتنام، چند ده سالی است که مشغول کشت و برداشت و فروش زعفران هستند. به همین دلیل در مناطق کام می (Cam My)، نی خوان (Dinh Quan)، لان تان (Long Thanh) و سایر مناطق استان دونگ نای، می توانید سراغ زعفران ویتنام را هم بگیرید.

مراکز فروش زعفران در مکزیک

در کشور مکزیک زعفران در مقیاس بسیار محدودی تولید می شود. این کشور جزو تولیدکنندگان اصلی زعفران نیست، اما برای خرید عمده زعفران می توانید به بازار بنیتو خوارز (Mercado Benito Juárez) در اوآخاکای (Oaxaca) مکزیک بروید.

البته در مکزیک باید مراقب باشید! چون بسیاری از کسانی که ادعای فروش عمده زعفران دارند، در واقع زعفران مکزیکی می فروشند. زعفران مکزیکی که آن را با نام های آزافرون (Azafron) یا آزافران (Azafran) هم می شناسند، در واقع از گیاه گلرنگ (Safflower) به دست می‌آید. این محصول شبیه زعفران است و کمی رنگ هم دارد. اما طعم و عطر آن به هیچ وجه شبیه زعفران نیست. قیمت عمده زعفران مکزیکی هم بسیار پایین تر از انواع زعفران اصل است. بنابراین در خرید زعفران اصل از مکزیک باید به این مورد توجه کنید.

قیمت عمده زعفران در اسپانیا

اسپانیا بعد از ایران، و با فاصله زیاد از آن، بیشترین تولید و فروش زعفران در دنیا را دارد. اسپانیا علاوه بر کشت و تولید زعفران، از بعضی کشورهای دیگر، از جمله ایران، انواع زعفران را وارد کرده و در قالب برندهای معروف اسپانیایی صادر می کند.

بازار بزرگ بوکریا (La Boqueria) در بارسلون (Barcelona) اسپانیا از مراکز خرید و فروش عمده زعفران و سایر ادویه هاست. در این بازار می‌توانید سراغ عمده فروش های بین المللی بروید و خرید عمده زعفران از معروف ترین برندهای دنیا را تجربه کنید.

 

منبع: صدف پک

    • saffture saffture
    • ۰
    • ۰

    در اینجا صرفا به مراحل ارسال کالا به خریدار صحبت می‌کنیم. بنابراین فرض را بر این می‌گیریم که شما مشتری خود را یافته اید، محصول خود را به درستی و طبق سفارش آماده کرده اید و حالا می‌خواهید کالا را ارسال کنید. به طور عمومی یک صادر کننده زعفران زمانی که محصول نهایی خود را آماده کرده باید به موارد زیر آگاه باشد:

    • اطلاع از قوانین صادراتی گمرک
    • اطلاع از قوانین وارداتی کشور مقصد
    • آشنایی با اینکوترمز های فروش
    • آشنایی با شرکت‌های حمل زعفران و فورواردرها
    • اطلاع از انواع ریسک‌های بیمه ای و حمل و نقل و مالی
    • اطلاع کامل از پوشش بیمه زعفران و أنواع آنها

    مراحل اصلی صادرات زعفران

    انجام آنالیز زعفران (Analyze)

    بسیاری از خریداران بین المللی زعفران، از صادر کننده زعفران گزارش آنالیز کیفیت زعفران می‌خواهند. صادر کننده زعفران ملزم به تهیه این اسناد می‌باشد و باید همراه با سایر اسناد برای فرستنده به متصدی حمل تحویل نماید. این گزارش برای صادرات زعفران ضروری است.

    پیش فاکتور (Proforma Invoice)

    برای آشنایی خریدار کالا با نوع کالای صادراتی و فروشنده آن، صادر کننده موظف است پیش فاکتور حاوی این نوع از اطلاعات را برای آن شخص، شرکت یا سازمان دولتی ارسال کند. این پیش فاکتورها به زبان انگلیسی بوده و در دسترس صادرکنندگان قرار می گیرد.

    صورتحساب (Invoice)

    صورتحساب یا Invoice سندی است که به خریدار اعطا می‌شود. در این سند مبلغ معامله و میزان کالا یا خدمات مورد معامله بیان می‌شود.

    پکینگ لیست (Packing List)

    در فرآیند حمل و نقل کالا به همراه Invoice سند دیگری به نام پکینگ لیست (Packing list) هم ارائه می‌شود. این سند هم از موارد الزامی در حمل و نقل کالا در مبادلات بین المللی به شمار می‌آید.

    پکینگ لیست شامل مواردی از قبیل نوع اقلام صادراتی، ابعاد بسته ها، تعداد بسته ها و وزن خالص و ناخالص محصول می‌شود.

    بارنامه (Bill of Lading)

    بارنامه که به اختصار با B/L شناخته می‌شود، یکی از مهمترین اسناد در فرآیند حمل و نقل بین المللی کالا می‌باشد.

    بارنامه سه کارکرد اساسی دارد؛ اول سندی است که متضمن قرارداد حمل و نقل کالاست؛ دوم رسید کالا به شمار می‌آید و سوم دلیلی بر مالکیت کالا است.

    بسته بندی و آماده سازی محموله زعفران (Packing)

     

     

     

    صادر کننده در این مرحله کالای توافق شده را طبق قرار قبلی با خریدار خود در کشور مقصد تهیه کرده و مطابق با استانداردهای آن منطقه بسته بندی می نماید تا برای ارسال از طریق زمینی، دریایی و یا هوایی آماده شود.

    بهای گمرکی زعفران (Pricing/Costing)

    تمام هزینه‌ها با نرخ ارز روز اظهار و با واحد ارزی مورد معامله صورت می‌گیرد.

    اول صادر کننده زعفران باید بهای سیف (CIF) را پرداخت کند. بهای سیف بر مبنای اینکوترمز بین المللی است. گمرک ایران نیز صادر کننده زعفران را ملزم می‌کند که برای صادرات زعفران حق گمرکی صادراتی زعفران را بر مبنای این هزینه ها پرداخت کند. این هزینه شامل موارد زیر است:

    • بها و ارزش زعفران صادراتی در ایران
    • هزینه بیمه محموله زعفران صادراتی
    • هزینه بسته بندی محموله زعفران
    • هزینه حمل و نقل زعفران صادراتی به کشور مقصد
    • سایر هزینه‌های حق گمرکی زعفران صادراتی به شرح زیر هستند:
    • هزینه های افتتاح حساب
    • حق استفاده از امتیاز نقشه
    • علامت بازرگانی
    • سایر هزینه‌ها

    دریافت مجوز صادرات زعفران (RCMC)

    صادر کننده کالا باید مجوزهای لازم را از سازمان ها و ارگان های مربوطه مانند وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، وزارت صنعت معدن و تجارت، همچنین سازمان ملی استاندارد و دیگر سازمان ها و نهادهایی که در امر صادرات دخالت دارند، دریافت کند تا بتواند مراحل بعدی را طی کند.

    اظهار محموله زعفران صادراتی به گمرک (Declaration of goods to the customs)

    برای اظهار محموله صادراتی زعفران، می‌بایست کالای خود را به گمرک مربوطه که احتمالا یک گمرک فرودگاه است حمل کنید. البته باید مدارکی را که تا به این لحظه برای حمل زعفران صادراتی تهیه کرده‌اید همراه بار داشته باشید.

    به خاطر داشته باشید که در حال حاضر با توجه به الکترونیکی شدن مراحل گمرکی و صادرات زعفران یا هر کالای دیگری، بسیاری از مراحل اظهار زعفران صادراتی می‌تواند در سامانه نگار گمرک صورت پذیرد.

    گمرک های صادرات زعفران

    باید بدانید که ایران قوانینی برای صادرات زعفران تعیین کرده است که صادر کنندگان زعفران برای اظهار زعفران به گمرک و انجام تشریفات گرمکی زعفران، باید از گمرکات خاصی اقدام به حمل و نقل زعفران صادراتی نمایند. صادر کننده زعفران می‌تواند از گمرکات زیر اقدام به حمل زعفران صادراتی نماید:

    • گمرک شهر مشهد
    • گمرک مهرآباد تهران

    بیمه کردن زعفران صادراتی (Insurance)

    قرارداد های صادرات زعفران معمولا با اینکوترمز CIF (سیف) صورت می‌پذیرد و این به دلیل قوانین گمرکی کشورمان است. در این نوع اینکوترمز صادراتی شما باید حداقل بیمه معادل ۱۱۰٪ ارزش کالا را بیمه کنید. وظیفه بیمه محوله زعفران صادراتی به عهده فروشنده است.

    قرارداد با شرکت حمل

    حمل و نقل زعفران صادراتی معمولا باید توسط یک شرکت حمل و نقل بین المللی انجام شود. اما به دلیل پیچیدگی‌هایی که می‌تواند یک قرارداد حمل و نقل داشته باشد، معمولا این بخش از عملیات بر عمده یک متصدی حمل یا فوروارد است. ممکن است فورواردر خدماتی مانند بیمه یا سایر أمور را برای شما انجام دهد. حتی می‌توانید کار حمل زعفران صادراتی از درب انبار خود و قرارگیری آن در کانتیتر را هم به فورواردر بسپارید.

    دریافت گواهی بازرسی (Inspection certificate)

    بازرسی می‌بایست توسط یک شرکت بازرس که مورد قبول طرفین است انجام شود. این شرکت ها معمولا بین المللی هستند. شرکت بازرسی در پایان برای انجام حمل و نقل زعفران صادراتی گواهینامه‌ای صادر می‌کند که باید برای خریدار ارسال شود.

    اخذ گواهی مبدأ و صدور فاکتور فروش (Certificate of Origin)

    در این مرحله فاکتور فروش زعفران صادر شده و به تایید دفتر اتاق بازرگانی محل می‌رسد.

    اتاق بازرگانی پس از مشاهده فاکتور فروش مبدأ، بارنامه حمل و پروانه گمرکی زعفران را صادر می کند.

    صدور کالا (Export)

    در مرحله پایانی شرکت حمل و نقل جواز خروج کالا از گمرک را از صادرکننده زعفران دریافت کرده و آن را پس از بارگیری به کشور مقصد حمل می کند.

     
     
    منبع: صدف پک
    • saffture saffture