saffture

  • ۰
  • ۰

تا به حال واژه لمینت به گوشتان خورده یا پیش آمده که آن را در دیکشنری سرچ کنید؟ به احتمال خیلی زیاد همه ما حداقل یک بار هم که شده در لابه لای صحبت های دیگران و تبلیغات این واژه را شنیده ایم. واژه لمینت (Laminate) به معنی پوشش دادن است و در صنعت کارتن سازی چسباندن معنی می شود. کاربرد لمینت در صنعت کارتن سازی گسترده است. مقواهای تولیدی معمولا با ضخامت های مختلف و با اشکال متفاوت عرضه می شوند.

یکی از این مقواهای کاربردی در ساخت کارتن های بسته بندی ای یا سی فلوت بوده که لایه داخلی آن ها به صورت کرکره دار است، و همانطور که می دانیم روی این لایه های کرکره دار و ناهموار نمی توان هیچ نقشی را چاپ کرد؛ چراکه طرح به راحتی و زیبایی روی سطح آن ها نمی نشیند.

اما چاره چیست؟ به نظرتان منطقی است که این کارتن ها را به دلیل عدم چاپ پذیری مناسب دور انداخت یا مورد استفاده قرار نداد؛ درحالیکه از لحاظ مقاومت جزء کارتن های مستحکم به حساب می آیند؟! بدون شک حتی این تصور نیز کودکانه و خنده دار است. خوب پس راه حل چیست؟ برای این مقواها نیز راه چاره خوبی اندیشیده شده که همان لمینت بوده و توسط آن کارتن لمینتی را می سازند. لمینت در واقع چاپ طرح ها بر روی کاغذهای گلاسه و در نهایت چسباندن آن ها بر روی کارتن است.

معمولا طرح مورد نظر بر سلفون ، نایلون یا کاغذ گلاسه چاپ شده و در نهایت بر روی کارتن هایی که از مقواهای ای فلوت ، سی فلوت و یا چند لایه ساخته می شوند حک و با این طرح ها به بازار عرضه می شوند. عملا این دلیل پاسخی است به سوال اینکه کارتن لمینتی چیست؟ لمینت ها در دو نوع گرم و سرد تولید می شوند:

  • لمینت گرم
    این نوع از لمینت اغلب جهت ساخت کارت ویزیت ، منو غذا ، کارت های هدیه ، کارت های دعوت و… استفاده می شوند.
  • لمینت سرد
    این نوع از لمینت در کارتن سازی سینگل فیس ، کارتن های 3 لاو 5 لا استفاده می شود که توسط چسب سیلیکات ، سلفون و یا صحافی به صورت رول و شیت ورقه ها را به هم متصل می کند.

استفاده از کارتن لمینتی در بسته بندی مواد غذایی | کارتن لاین

چگونگی ساخت کارتن لمینتی

اغلب کارخانه های کارتن سازی جهت تولید کارتن لمینتی مراحل مشترک و همسانی را طی می کنند. بعد از طی این چند مرحله کارتن آماده عرضه به بازار و استفاده عموم قرار می گیرد. مراحل تولید کارتن های لمینتی به صورت زیر هستند:

  1. طراحی اشکال چاپی مورد نظر روی کارتن
    در این مرحله طرح های مورد نظر که از طرف مشتری ها سفارش داده شده طراحی و برای چاپ روی کارتن ها در دستور کار قرار می گیرند.
  2. طراحی خط تا یا خط تیغ
    در این مرحله توسط دستگاه دایکات ، ورق های مورد نظر برش را تا می زنند.
  3. قالب سازی
    قالب اصلی کارتن در این مرحله ساخته می شود.
  4. زینک گرفتن
  5. چاپ کردن پستر
    عموما روی مقواهای 180 گرمی پشت طوسی یا مقواهای از جنس گلاسه شکل می گیرند.
  6. سلفون کشیدن روی مقوا
  7. شروع عملیات لمینت
  8. تیغ زدن و دایکات
    در این مرحله خط تا و تیغ کارتن های مورد نظر را که لمینتی شده اند، شکل می گیرد.
  9. منگنه یا لب چسب
    ورق های کارتن را در این مرحله به هم متصل کرده و کارتن نهایی را می سازند.
  10. بسته بندی و بار زدن کارتن لمینت
  11. ارسال و عرضه به بازار

در چه مواردی از کارتن لمینتی استفاده می شود؟

تا اینجا که با نحوه تولید و عرضه این کارتن ها آشنا شدید و می دانید کارتن لمینت چیست پس حتما حدس زده اید که در چه مواردی کاربرد دارند. بله حدستان درست است، معمولا طرح های چاپی را برای بسته بندی انواع کارتن لمینتی برای بسته بندی خوراکی مثل جعبه های خرما ، کارتن های کیک و بسکوییت ، لوازم برقی ، جعبه های هدیه و… که طراحی روی سطح آن ها در جذب مشتری موثر است مورد استفاده قرار می دهند.

تفاوت کارتن لمینتی با کارتن ساده

برای تولید کارتن های لمینتی چند مرحله به مراحل ساخت کارتن افزوده می شود که شامل طراحی طرح سفارش شده، آماده سازی روکش مورد نظر ، تولید خط تا و تیغ و چسباندن این طرح ها بر کارتن می شود. اما در ساخت کارتن های معمولی و ساده دستگاه های چاپ همزمان با ساخت کارتن در یک مرحله طرح را بر روی کارتن تولید شده چاپ می کنند که معمولا طرح های چاپ شده بر روی این کارتن ها در مقایسه با کارتن ساده از کیفیت چندانی برخوردار نیست. از دیگر مزایای کارتن های لمینتی نسبت به کارتن های ساده را می توان موارد زیر برشمرد:

  • بالا رفتن استحکام کارتن
  • زیباتر بودن کارتن لمینتی
  • بالا رفتن دقت و کار بدون ایراد
  • قیمت مناسب و منطقی تر

انواع کارتن های لمینتی موجود در بازار

  • کارتن لمینتی سینگل فیس

کارتن های سینگل فیس در سه کلاس E فلوت ، C فلوت و B فلوت ساخته می شوند که تفاوتشان با هم در گام های فلوتینگ آن هاست. در این کارتن ها جنس دو لایه زیری فلوتینگ بوده و سطح لمینتی کارتن به عنوان سومین لایه روی فلوتینگ قرار می گیرد.

  • کارتن لمینتی سه لایه

این کارتن ها نیز در سه کلاس B ، E ، A و C فلوت تولید می شوند. در این کارتن ها نیز قسمت زیرین دارای سه لایه فلوتینگ بوده و سطح و فیس آن را در دو سو فلوتینگ شده و سطح لمینتی را به عنوان لایه چهارم بر روی سطوح فیس قرار می دهند.

  • کارتن لمینتی پنج لایه

در این کارتن ها جنس سطح زیرین شامل دو سطح فلوتینگ بوده که توسط سه سطح فیس در برگرفته شده است. این فلوتینگ های ترکیبی می توانند به صورت B,C ، B,E ، E,E و … باشد. اغلب صنایع کارتن سازی در ایران عموما از حالت B,C استفاده می کنند.

به کارگیری کارتن لمینتی در بسته بندی ها | کارتن لاین

کاربرد کارتن لمینت در چه صنایعی بیشتر است؟

یکی از اصلی ترین کاربرد های این نوع از کارتن در صنایع غذایی است، از جمله می توان به کاربرد آن در بسته بندی خرما، غلات، کیک و کلوچه، میوه و… اشاره کرد که نشانی از اهمیت و کاربرد این کارتن ها در صنعت مواد غذایی است. این نوع از کارتن به دلیل شرایط بهداشتی که دارد کاملا برای صنایع غذایی مناسب است .

از دیگر صنایعی که از این کارتن ها برای بسته بندی های خود استفاده می کنند، صنعت لوازم برقی است. اگر تا به حال راهتان به فروشگاه های الکترونیکی خورده باشد حتما به بسته بندی وسایل و ابزار مورد نظر خود دقت کرده اید که در بسته های زیبا و شکیل با طرح های مختلف به شما عرضه می شوند. این نمونه ای دیگر از صنایعی است که استفاده از کارتن لمینتی را در دستور کار خود دارند. هر چند قیمت این کارتن ها در قیمت کالایی که می خرید تاثیر گذار است، اما به شما اطمینان می دهد که محصول انتخاب شده شما سالم و از گزند آلودگی یا نور و رطوبت در امان بوده است.

تفاوت قیمت کارتن لمینتی با دیگر کارتن ها

گفتیم که در این صنعت مراحلی نسبتا سخت تر و زمان بر به کار می رود تا کاغذ چاپ شده برروی کارتن مورد نظر چاپ شود. از چاپ بر روی کاغذ های گلاسه و به کار بردن انواع رنگ ها گرفته تا مرحله چسباندن این مقواهای طرح دار بر روی کارتن آن هم به وسیله دستگاه، موجب هزینه بر بودن این مقواها و در نهایت کارتن ها می شود.

قیمت کارتن لمینت عموما از قیمت سایر کارتن ها بیشتر است. با این وجود بهتر است قبل از سفارش این کارتن ها نوع کاغذ، وزن و ابعاد کارتن و نوع فلوت به کار رفته در آن را نیز در نظر بگیرید؛ چراکه تاثیر مستقیمی در قیمت کارتون لمینت شده دارد.

 

منبع: شرکت کارتن لاین

  • ۹۹/۰۶/۱۹
  • saffture saffture

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی