saffture

  • ۰
  • ۰

استاندارد بسته بندی یا TC 122

امروزه صنعت بسته بندی شکل جدیدی به خود گرفته است. بسته بندی دیگر فقط به جذابیت ظاهری و حفظ محصول مربوط نیست، بلکه ویژگی های پایداری، کاربرد پذیری، کاربر دوست بودن

 

و خیلی ویژگی های دیگر هم به آن افزوده شده اند.

رعایت استاندارد بسته بندی و توجه به استاندارد کارتن مورد نیاز آن قدر اهمیت یافته، که استاندارد بین المللی یا ایزو برای آن تعریف کرده اند و در آن نه تنها باید الزامات قانونی را رعایت کند، بلکه باید به حقوق مصرف کنندگان هم پایبند بوده و به آن ها کمک کند تا انتخاب آگاهانه ای داشته باشند.

استاندارد تی سی ۱۲۲ (TC 122) راهنمایی بین المللی محسوب می شود که به تولیدکنندگان و عرضه کنندگان کالا اطمینان می دهد بسته بندی آن ها با نیاز های کاربری، استاندارد ها و الزامات جهانی و همین طور حقوق مصرف کنندگان هم خوانی دارند.

البته استاندارد بسته بندی یا همان TC 122 قصد ندارد اصول بسته بندی سنتی را که سال هاست رواج دارد زیر پا بگذارد، بلکه آن ها را رعایت کرده و در عین حال با نیازهای روز جامعهٔ جهانی هماهنگ می کند. چون رعایت استانداردهایی همچون استاندارد کارتن مادر برای حضور در بازارهای جهانی ضروری است.

در ادامه به مهم ترین اهداف استاندارد بسته بندی در دنیا اشاره می کنیم.

رعایت استاندارد کارتن مورد نیاز بر اساس کاربرد

طبق استاندارد های بین المللی، هر بسته بندی مناسبی این اهداف را دنبال می کند:

  • محافظت فیزیکی از کالا در برابر ضربه، فشار، حرارت، یا حتی در بعضی موارد اکسیژن، بخار آب، گردوغبار و غیره،
  • حفظ کیفیت محصول و کالای داخل بسته و طولانی کردن عمر آن،
  • اطلاع رسانی دربارهٔ مواردی مانند شکل استفاده از محصول، چگونگی حمل و نقل آن، استاندارد های کالا و غیره،
  • بازاریابی کالا و محصول، چون بسته بندی مناسب می تواند برای ترغیب مشتری بالقوه به خرید آن کمک کند،
  • ایمنی آن کالا، چون بسته بندی نقش مهمی در کاهش احتمال از بین رفتن محصول ایفا می کند،
  • سهولت در نگهداری و جا به جایی، یا حتی فروش مجدد آن.

البته انواع متنوعی از بسته بندی ها وجود دارد و بر همین اساس، ممکن است شکل های مختلفی به خود بگیرند؛ برای نمونه:

  • بعضی کارتن های بسته بندی برای حمل اجسام سنگین کاربرد دارند
  • بعضی دیگر برای جای دادن کارتن های کوچک تر درون خود
  • یا حتی بعضی دیگر برای عرضهٔ خوراکی داخل رستوران، برای مثال پیتزا

البته بسته بندی ها بر اساس عملکردشان هم به دسته های مختلفی، از جمله اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. از انواع بسته بندی های ثانویه، می توان به کارتن مادر اشاره کرد. در ادامه به بیان نکته هایی دربارهٔ استاندارد کارتن مادر می پردازیم.

طراحی زیبای کارتن بسته بندی | شرکت کارتن لاین

نکات مربوط به استاندارد کارتن مادر

در صنعت بسته بندی به کارتن هایی که بسته های کوچک تر را در خود جای می دهند، کارتن مادر گفته می شود. کارتن مادر از آن بسته بندی هایی است که اکثر قریب به اتفاق صنایع به آن نیاز دارند و باید توجه ویژه ای به رعایت استاندارد کارتن مورد نیاز برای حمل اقلام سنگین تر و برای مسافت های طولانی تر داشته باشند.

شما به عنوان تولیدکننده یا عرضه کنندهٔ کالا، هر کالا و محصولی که داشته باشید، باید پس از بسته بندی تکی، آن ها را دسته دسته کرده و درون کارتن مادر قرار دهید. این شکل بسته بندی خروج کالا از انبار را سامان دهی کرده و حمل آن به مقصدهای دور و نزدیک را آسان تر می کند.

رعایت استاندارد کارتن مادر ضمن اهمیت آن در حمل ونقل کالا، برای عرضهٔ آن در بازارهای جهانی هم نقش مهمی ایفا می کند. رعایت استاندارد کارتن مورد نیاز در بسته بندی های حجیم، به خودیِ خود تبلیغات خوبی برای کالای موردنظر محسوب می شود و چه بسا توجه نکردن به آن، باعث روی برگرداندن مصرف کنندگان در بازارهای پررقابت خارجی شود.

اهمیت رنگ ها در طراحی کارتن ها | شرکت کارتن لاین

کارتن مادر اگر طبق استاندارد کارتن مادر طراحی شده باشد، باید دربردارندهٔ حداقل دو لایه مقوا، دو لایه فلوتینگ، پوستر و سلفون حرارتی یا چسبی باشد. کارتن مادر با توجه به میزان مقاومت آن، هم به صورت سه لایه و هم پنج لایه تولید می شود.

 

منبع: شرکت کارتن لاین

  • ۹۹/۰۶/۰۶
  • saffture saffture

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی